|
|
RIS
SEMESTER
1 SESI 2010/2011
KOD & NAMA KURSUS
KBK
3013: KANAK-KANAK BERKEPERLUAN KHAS
TAJUK
TUGASAN 2:
A- CABERAL PASLEY
B- KANAK-KANAK MASALAH
PENDENGARAN
|
KUMPULAN
UPSI
B03
DISEDIAKAN
OLEH
NAMA
|
NO.
ID
|
NO.
TELEFON
|
ROHAIZA
BT RAZALI
|
D20102040759
|
0126524908
|
NAMA
TUTOR E-LEARNING:
DR
ABDUL RAHIM BIN RAZALI
TARIKH SERAH: ________________
KANDUNGAN
PERKARA HALAMAN
(A)KANAK-KANAK
BERMASALAH PEMBELAJARAN
(KKBP) TERSEBUT PALSI CELEBRAL
DEFINISI CEBERAL PALSY 3
– 4
PUNCA-PUNCA CEBERAL PALSY 4
TANDA-TANDA CEBERAL PASLSY 5
– 6
JENIS-JENIS CEBERAL PALSY 6
– 9
MENGESAN KANAK-KANAK
SPASTIK 9
– 11
LATIHAN DAN PENDIDIKAN
KEPADA KANAK-KANAK
CEBERAL PALSY 11
PAKAR-PAKAR YANG PERLU
TERLIBAT DALAM
MEMBANTU MASALAH CEBERAL
PALSY 12
– 14
PELAN TINDAKAN MEMBANTU 14
– 17
PIHAK YANG BOLEH DIRUJUK
UNTUK KANAK-KANAK
CEBERAL PASLY 17
– 18
KESIMPULAN 19
RUJUKAN BUKU 20
RUJUKAN LAMAN WEB 21
( B ) KANAK-KANAK BERMASALAH PEMBELAJARAN
(KKBP) TERSEBUT MASALAH PENDENGARAN.
FALSAFAH PENDIDIKAN KHAS 23
DEFINISI DAN KLASIFIKASI 24
ANATOMI TELINGA 25
FAKTOR-FAKTOR MASALAH PENDENGARAN 28-30
JENIS KEROSAKAN 31-33
PIHAK YANG BERTANGGUNGJAWAB 34
CARA-CARA MEMBANTU
MURID
MASALAH PENDENGARAN 35-39
AKTIVITI MENGATASI MASALAH PENDENGARAN
DAN PERTUTURAN 40-42
ALAT BANTUAN PENDENGARAN 43-48
RUJUKAN 49
Tugasan
2:
Pendidikan Khas di Malaysia terdiri daripada; (a)
Kanak-kanak Bermasalah Pembelajaran
(KKBP) yang terdiri daripada pelbagai kategori seperti Sindrom Down,
Perkembangan Lewat, Autisme, Hiperaktif, Palsi Cerebral, Epilepsi, Masalah
Emosi dan Masalah Pertuturan,(b) Kanak-kanak Bermasalah Penglihatan dan (c)
Kanak-kanak Bermasalah Pendengaran. Berdasarkan pemerhatian dan pembacaan anda
pilih DUA (2) kategori kanak-kanak berkeperluan khas dan huraikan aspek-aspek
berikut:
(a) Jenis keperluan khas (kecacatan) utama kes yang
diperhatikan
(b) Masalah-masalah sampingan.
(c) Pakar-pakar yang perlu dilibatkan
(d) Pelan tindakan bagaimana anda akan membantu
mendidik kanak-kanak berkeperluan berkenaan.
( A ) Kanak-kanak
Bermasalah Pembelajaran
(KKBP) tersebut Palsi
Celebral
DEFINISI CELEBRAL PALSY
“CEREBRAL”
ialah OTAK
“PALSY”
bermaksud “KURANG ATAU TIDAK UPAYA MENGAWAL PERGERAKAN OTOT”
Kanak-kanak
cerebal palsy mengalami (sebahagian besarnya) kerosakan pada kawasan motor
dalam otak yang mengakibatkan kekurangupayaan untuk melakukan pergerakan
otot-otot dan tegak badan. Kecacatan otak dan saraf otot ini lazimnya berlaku
sebelum, semasa dan di peringkat awal bayi dilahirkan – ketika bahagian otak
berkembang dengan pesat.
Sebelum Kelahiran
•Jangkitan
dalam Rahim ibu.
•Ibu
mengalami darah tinggi, kancing manis, kurang darah ketika mengandung
•Pendarahan
teruk dan kronik ketika mengandung
Hal
ini adalah tanpa disengajakan berlakunya keapda ibu-ibu yang mengandung.
Perkara yang paling penting adalah mengamalkan gaya hidup yang sihat dan cara
pemakanan yang mampu memberi pulangan kesihatan yang baik kepada ibu malahan
kandungannya. Kebanyakkan ibu-ibu mengandung ketika ini tidak gemar mengambil
susu sebagai bahan tambahan kalsium. Seterusnya menguatkan tulang anak yang
dikandung. Malahan ibu juga tidak akan mengalami kehilangan kalsium yang banyak
apabila proses kelahiran telah berlaku.
Semasa Proses Kelahiran
•Kelahiran
tidak cukup bulan
•Kecederaan
semasa lahir
•Lemas
semasa lahir
•Jangkitan
semasa lahir
Selepas Kelahiran (sebelum
berumur 3 tahun)
•Meningitis
(jangkitan kuman diselaput otak) – demam kuning
•Jaundis
yang teruk (kemicterus)
•Kecederaan
otak disebabkan oleh kemalangan, penderaan dan penganiayaan fizikal.
Seseorang
kanak-kanak ceberal palsy dilahirkan bagi setiap 800 kelahiran tanpa mengira
jantina, kaum, umur ibu atau latar belakang sosial.
Seseorang kanak-kanak ceberal palsy dilahirkan bagi
setiap 800 kelahiran tanpa mengira jantina, kaum, umur ibu atau latar belakang
sosial. Walau apa jua punca ia adalah kajian sains atau masalah biologi, jangan
kita lupa atau untuk mengakui kuasa dari yang maha esa. Segalanya adalah qada’ dan
qadar yang ditetapkan. Apa yang diberi pasti ada hikmahnya. Sekurang-kurangnya
mendedahkan kepada kita bahawa bukan semua manusia di lahirkan sempruna
sifatnya. Oleh itu janganlah kita membangga diri dengan kelebihan dan kesihatan
yang di beri oleh Allah S.W.T.
PUNCA-PUNCA CELEBRAL PALSY
•Kekurangan
bekalan oksigen (anoxia) – punca utama.
•Perkembangan
otak yang tidak normal.
•Rembesan
(intraeraneal bleeding).
•Demam
kuning.
•Terhentak
/ terhempas / kejutan.
•Serangan
kuman / penyakit.
Kesimpulan
dari punca-punca ini adalah perkara yang kadang kala tidak dapat dielakan
sebagai manusia. Tetapi punca-punca ini boleh dihindari dengan menjaga dan
menagwal pemakanan. Terutama ibu yang mengandung. Kejadian kemalangan dan
hilang upaya kekal menjadikan seseorang
itu dalam kelompok ceberal pasly. ‘Bukan dipinta cacat begini,bukan dirayu
mahukan simpati’. Ini adalah sebahagian bait-bait lagu yang sesuai untu
direnung bagi pihak yang kurang upaya fizikal ini.
1-
Halijah Ibrahim (2005). Terjemahan
Ujian McCarron Assesment Neuromuscular Development
TANDA-TANDA
CELEBRAL PALSY
•Bayi
kelihatan lembik
•Lewat
perkembangan
•Menggunakan
sebelah tangan (hand preference)
•Masalah
menyusu
•Kerap
menangis, meragam, merenggek, tanpa sebab ataupun terlalu diam dan kurang
tindak balas
•Sembelit
•Cepat
marah
Perkembangan
kanak-kanak cerebral palsy
Bagi
kanak-kanak yang menhidapi cerebral palsy biasanya kita dapati mereka akan
lahir lebih awal berbanding dengan kanak-kanak normal yang lain. Selain
daripada itu, kanak-kanak seperti ini sewaktu lahirnya jarang atau tidak
menangis.
0
– 10 bulan
Kanak-kanak
ini pada peringkat awalnya sukar untuk melakukan pergerakan biasa bagi
kanak-kanak normal seperti maniarap, duduk mengesot dan sebagainya.
11
bulan
Mula
merangkak, tetapi tidak mahu berjalan dan mereka biasanya akan berdiri di
hujung jari ibu kaki sahaja seolah-olah bimbang untuk bertapak.
1
– 3 tahun
1
tahun masih belum boleh berjalan / anggota tubuh lembik.
Tabiat
bertahan nafas atau breathulding spell berlaku disamping berlakunya kekejangan
terhadap anggota badan sekiranya kanak-kanak tersebut menangis apabila
kemahuannya tidak dituruti dan didapati mukanya bertukar menjadi warna biru.
Apabila di menarik nafasnya dan menangis, warna dimukanya kembali cerah semula.
8
tahun
-Belum
boleh bercakap
Akibat
daripada kerencatan ini boleh juga menimbulkan lain-lain kerencatan seperti : -
Rencatan akal (kurang kecerdasan)
-
Kerencatan pertuturan
-
Rencatan penglihatan
-
Rencatan pendengaran
-
Sawan (epilepsy)
-
Kecacatan anggota
-
Kecacatan gigi
-
Masalah mengenai pernafasan
-
Masalah mangenai pemakanan
-
masalah untuk buang air besar atau kecil.
JENIS-JENIS
CEREBRAL PALSY (SPASTIK, ATAXIA, ATHETOID)
Spastic
– Bahagian-bahagian otot anggota yang spastic manjadi tegang dan tidak mudah
kendur semula. Pantulan yang terhasil adalah secara terserentak dan mengejut.
Athetoid
– Bahagian-bahagian anggota bergerak tanpa dapat dikawal otot otak (ivoluntary movements).
Akibatnya seseorang kanak-kanak athetoid menunjukkan gimik muka.
Atxia
– Pada prinsipnya kanak-kanak ataxia ini tidak dapat duduk, berdiri dan
berjalan. Kanak-kanak ini mengalami kesukaran untuk mengawal keseimbangan badan
dan kodinasi otot, bergantung kepada kadar kepintasan yang dialaminya.
Biasanya, jika kanak-kanak ini mampu berdiri dan berjalan sekalipun, kakinya
akan berkeadaan terkangkang luas bagi membantu mandapat keseimbangan postur
tersebut.
Hypoytonik
(Campuran sifat-sifat di atas) – otot lembik
2-
Panduan Latihan Kanak-kanak
Ceberal Palsy, Anura Binti Hamid,Penerbit Fajar Bakti,2006,Kuala Lumpur.
Kecacatan warisan
Kecacatan warisan atau keturunan tidak berapa
penting dalam kelumpuhan otak. Masalah utama secra langsung melibatkan otak.
Tiada kecederaan yang berlaku secara langsung kepada anggota yang terlibat.
Terdapat tiga bentuk utama kelumpuhan otak iaitu Spasticity, Athetosis dan
Ataxia. Mereka yang mengalami ketiga-tiga bentuk kelumpuhan otak di atas
dikenali secara umum sebagai penyakit Cerebral Palsy atau spastic. Kecacatan
warisan atau keturunan tidak berapa penting dalam kelumpuhan otak. Masalah
utama secra langsung melibatkan otak. Tiada kecederaan yang berlaku secara
langsung kepada anggota yang terlibat. Terdapat tiga bentuk utama kelumpuhan
otak iaitu Spasticity, Athetosis dan Ataxia. Mereka yang mengalami ketiga-tiga
bentuk kelumpuhan otak di atas dikenali secara umum sebagai penyakit Cerebral
Palsy atau spastic.
Kerosakan Cortex
Cortex atau Lapisan Luar Otak Cortex atau lapisan
luar otak terlibat dalam pemikiran, pengetahuan dan sensasi. Kanak-kanak yang
mengalami spasticity menghadapi kawalan pergerakan yang tidak terkawal,
kelemahan otot-otot dan seringkali mengalami gangguan dalam tumbesaran dan
perkembangan. . Kerosakan di bahagian cortex ini berlaku berpunca daripada
keadaan spastic sebenarnya. Kerosakan bahagian luar otak boleh memberi kesan
kepada kedua-dua bahagian anggota di sebelah bahagian tubuh, iaitu bahagian
anggota bawah atau keempat-empat bahagian anggota badan.Basal GangliaBahagian
ini terletak di bawah cortex iaitu di tengah-tengah otak. Basal ganglia dan
serebelum membantu meng organisasikan atau menyusun pergerakan dengan amat
teratur, harmoni (bersantun) dan lebih ekonomikal. Gangguan di bahagian basal
ganglia ini boleh menyebabkan berlakunya kecederaan yang dikenali sebagai
Athetosis.
Kerosakan di
bahagian cortex ini berlaku berpunca daripada keadaan spastic sebenarnya.
Kerosakan bahagian luar otak boleh memberi kesan kepada kedua-dua bahagian
anggota di sebelah bahagian tubuh, iaitu bahagian anggota bawah atau
keempat-empat bahagian anggota badan.
4-
Unit Pendidikan Khas, SK Selayang
Jaya Dicatat oleh pkbp sktpr di 9:24 PTG 0 ulasan
Kerosakan Basal Ganglia
Bahagian ini terletak di bawah cortex iaitu di
tengah-tengah otak. Basal ganglia dan serebelum membantu meng organisasikan
atau menyusun pergerakan dengan amat teratur, harmoni (bersantun) dan lebih
ekonomikal. Gangguan di bahagian basal ganglia ini boleh menyebabkan berlakunya
kecederaan yang dikenali sebagai Athetosis. Ciri utama yang dihadapi olah
athetosis ialah pergerakan yang secara tidak disengajakan dan mengganggu pergerakan
yang normal dalam tubuh manusia.
Kerosakan Bahagian Serebelum
Serebelum ini terletak di bahagian asas atau dasar
otak. Bahagian ini berperanan ‘mentadbir’ fungsi tubuh manusia seperti
koordinasi opergerakan, gaya dan keseimbangan. Serebelum dihubungkan dengan
pangkal otak yang menghubungkan bahagian atas otak kepada saraf tulang
belakang. Kanak-kanak spastic yang menghadapi Ataxia berpunca daripada
kecederaan pada bahagian serebelum mengalami gaya melangkah yang tidak stabil
dan kesukaran dalam mengimbang badan. Ciri utama yang dihadapi olah athetosis
ialah pergerakan yang secara tidak disengajakan dan mengganggu pergerakan yang
normal dalam tubuh manusia.Serebelum Serebelum ini terletak di bahagian asas
atau dasar otak. Bahagian ini berperanan ‘mentadbir’ fungsi tubuh manusia
seperti koordinasi opergerakan, gaya dan keseimbangan. Serebelum dihubungkan
dengan pangkal otak yang menghubungkan bahagian atas otak kepada saraf tulang
belakang.Kanak-kanak spastic yang menghadapi Ataxia berpunca daripada
kecederaan pada bahagian serebelum mengalami gaya melangkah yang tidak stabil
dan kesukaran dalam mengimbang badan.
Kegagalan kawalan lindah
Orang cacat spastic yang lebih mungkin sekali
menghadapi lebih daridada satu kategori asas biajnosa dan pengklasan
menggambarkan kesukaran yang amat sangat.
Orang
cacat spastic yang lebih mungkin sekali menghadapi lebih daridada satu kategori
asas biajnosa dan pengklasan menggambarkan kesukaran yang amat sangat.Mengesan
Kanak-kanak Spastik.Kanak-kanak spastic dapat dikesan dari simtom-simtom yang
ditunjukkan :Kesukaran sewaktu makanKanak-kanak spastic akan mengalami
kesukaran menghisap, menelan dan mengunyah makanan. Ini seringkali menyebabkan
mereka muntah.
Kanak-kanak
juga akan serta merta menggigit makanan yang diletakkan di dalam mulut mereka
dan akan sukar untuk di keluarkan semula.Masalah pernafasanKanak-kanak akan
mengalami kesukaran bernafas, pernafasan mereka menjadi kencang dan
bising.Masalah tidur.Kanak-kanak juga mengalami kesukaran tidur, mereka kerap
terjaga di waktu malam dan sering menangis.Masalah pertuturan.Kanak-kanak
spastic tidak boleh mengeluarkan suara iaitu mereka tidak boleg memanggil ibu
bapanya ataupun mengeluarkan “babbling sound”.
Gangguan
penglihatan dan pendengaran
Kanak-kanak juga tidak memahami apa yang di katakan
kepadanya.Masalah pendengaran.Kanak-kanak spastic hanya akan bertidak balas
terhadap bunyi yang kuat ataupun tidak bertindak balas langsung terhadap bunyi.
Masalah penglihatan.Sering kali kanak-kanak ini juling ataupun mengalami
mistagmus iaitu pergerakan bola mata yang berterusan. Reaksi yang tidak normal
Kanak-kanak spastic sering akan menangis disebabkan bunyi, cahaya dan sentuhan.
Kanak-kanak ini juga kadangkala tidur berlebihan (hipersomnia).Kemungkinan
mengalami simtom-simtom terencat akal.Kanak-kanak spastic mungkin mengalami
kerencatan akal jika didapati mereka tidak pernah tersenyum, tidak mengenali
ibu bapanya, sentiasa tidur, tidak bertindak balas atau tidak berminat terhadap
keadaan sekelilingnya.
MENGESAN
KANAK-KANAK SPASTIK.
Kanak-kanak
spastic dapat dikesan dari simptom-simptom yang ditunjukkan :
Kesukaran sewaktu makan
Kanak-kanak spastic akan mengalami kesukaran
menghisap, menelan dan mengunyah makanan. Ini seringkali menyebabkan mereka
muntah. Kanak-kanak juga akan serta merta menggigit makanan yang diletakkan di
dalam mulut mereka dan akan sukar untuk di keluarkan semula.
Masalah pernafasan
Kanak-kanak akan mengalami kesukaran bernafas,
pernafasan mereka menjadi kencang dan bising. Ia seakan orang dewasa yang
berdengkur. Ia amat bahaya kerana boleh berlaku degupan jantung berhenti secara
tiba-tiba. Ia seakan ‘strok’ pada pesakit seperti ini. Sistem kawalan
pernafasan yang tidak baik ini sememangnya mempengaruhi daya kesampaian oksigen
ke otak dengan sempurna.
Masalah tidur.
Kanak-kanak juga mengalami kesukaran tidur, mereka
kerap terjaga di waktu malam dan sering menangis. Ia ekoran berlaku dari
gangguan pernafasan yang menjadi kebertasan untuk golongan seperti mereka ini
untuk bernafas secara sempurna. Kesesakan pernafasan membangkitkan tidur
mereka, membuat mereka tidak lena dalam tidur.
Masalah pertuturan.
Kanak-kanak spastic tidak boleh mengeluarkan suara
iaitu mereka tidak boleg memanggil ibu bapanya ataupun mengeluarkan “babbling
sound”. Kanak-kanak juga tidak memahami apa yang di katakan kepadanya. Ia
ekoran lidah yang tertarik ke dalam atau terlampau penuh di dalam mulut mereka
menyebabkan pertuturan mereka tidak jelas. Sesetengah orang tidak akan dapat
memahami butiran perkataan yang cuba dilontarkan. Selain itu, mereka juga
kurang dalam kemahiran mengawal kandungan air liur yang berada di dalam mulut
mereka. Jika sukar dikawal maka air liur tersebut sentiasa meleleh.
Masalah pendengaran.
Kanak-kanak spastic hanya akan bertidak balas
terhadap bunyi yang kuat ataupun tidak bertindak balas langsung terhadap bunyi.
Kelemahan sistem pendegaran mereka ini menjadikan mereka turut berada dalam
kategori masalah pendengaran atau orang kurang upaya pendengaran. Ia boleh
dibantu dengan alat pendengaran. Sistem pendengaran yang sedikit pulih boleh
membimbing mereka memahami apa yang diperjelaskan atau diarahkan kepada mereka.
Masalah penglihatan.
Sering kali kanak-kanak ini juling ataupun
mengalami mistagmus iaitu pergerakan bola mata yang berterusan.Reaksi yang
tidak normal.Kanak-kanak spastic sering akan menangis disebabkan bunyi, cahaya
dan sentuhan. Kanak-kanak ini juga kadangkala tidur berlebihan
(hipersomnia).Kemungkinan mengalami simtom-simtom terencat akal. Kanak-kanak
spastic mungkin mengalami kerencatan akal jika didapati mereka tidak pernah
tersenyum, tidak mengenali ibu bapanya, sentiasa tidur, tidak bertindak balas
atau tidak berminat terhadap keadaan sekelilingnya.
LATIHAN
DAN PENDIDIKAN KEPADA KANAK-KANAK CEREBRAL PALSY.
Kanak-kanak
yang mengalami Cerebral Palsy mempunyai otak yang kurang berfungsi. Tetapi,
sekiranya umur mereka lebih muda. Fungsi otak itu akan menjadi lebih baik.
Iaitu walaupun mereka mempunyai otak yang kurang berfungsi, namun mereka boleh
berkembang secara beransur-ansur. Oleh kerana itu, kita mesti memperkenalkan kanak-kanak
Cerebral Palsy ini ke Fisio Terapist dan Occupational Terapist secepat mungkin.
Oleh kerana
itu, kita mesti memperkenalkan kanak-kanak Cerebral Palsy ini ke Fisio Terapist
dan Occupational Terapist secepat mungkin. Kalau kanak-kanak tidak diberi latihan
oleh Fisio Terapist, Occupational Terapist dan keluarga untuk jangka masa yang
lama, kecacatan mereka akan bertambah teruk. Contohnya, sendi mereka akan
menjadi lebih keras dan tulang belakang mereka akan menjadi bengkok.
Oleh itu,
kanak-kanak Cerebral Palsy mesti diberi latihan tiap-tiap hari oleh Fisio
Terapist, Occupational Terapist dan keluarga di hospital atau di rumah.
Jikalau, kanak-kanak yang mengalami Cerebral Palsy mempunyai terencat akal
juga, mereka perlu diberi pendidikan khas oleh Guru Khas dan keluarga mereka.
5-
Introduction And Diagnosis
(Part I). Journal of Pediatric Health Care, Volume
21, May /June 2007, pg 147 – 152. Kementerian Kesihatan Malaysia (2007).
PAKAR-PAKAR YANG PERLU
DILIBAT DALAM MEMBANTU MASALAH CELEBRAL PALSY
Golongan seperti ini memerlukan perhatian dari
kebanyakkan pihak. Ia bukan sahaja Badan-badan kerajaan mahu pun swasta yang
bertindak membuka pusat-pusat rawatan pemulihan aktiviti fizikal bagi golongan
seperti ini. Mereka sememangnya memerlukan latihan fisioterapi yang berterusan.
Jangka masa panjang ia boleh membuahkan hasil untuk mereka berdikari untuk
bergerak sendiri. Walaupun ada di antara mereka yang menggunakan alat berbentuk
‘ Vertical stang’ iaitu alat untuk menyokong kanak-kanak Celebral palsy untuk
berdiri dengan sendiri.
Rawatan terapi pekerjaan memberi tumpuan kepada
membantu orang mencapai kemerdekaan dalam semua bidang kehidupan mereka. OT
boleh membantu kanak-kanak dengan pelbagai keperluan meningkatkan kemahiran
kognitif, fizikal, dan motor mereka dan meningkatkan harga diri mereka dan rasa
Sesetengah orang mungkin berfikir bahawa terapi
pekerjaan adalah hanya untuk orang dewasa, kanak-kanak, selepas semua, tidak
mempunyai pekerjaan. Tetapi tugas utama kanak-kanak bermain dan belajar, dan
terapis pekerjaan boleh menilai kemahiran anak-anak untuk bermain, prestasi
sekolah, dan
Menurut Persatuan Terapi Pekerjaan Amerika (AOTA),
di samping untuk berurusan dengan seseorang seseorang kesejahteraan fizikal,
pengamal OT menangani faktor-faktor psikologi, sosial dan alam sekitar yang
boleh menjejaskan berfungsi dalam cara yang berbeza.
6-
Noraini Binti Najib (2009). Temubual
Jurupulih Anggota Sekolah Spastik Johor Bahru.
7-
Pusat Pembangunan CDS Kuala Lumpur Selangor
8-
Garis Panduan Pendaftaran Orang Kurang
Upaya,Jabatan Pembangunan Orang Kurang Upaya,Jabatan Kebajikan Malaysia, Putrajaya.
Contoh
aktivti terapi fizikal yang dijalankan di Pusat ini :
FIZIKAL
TERAPI
Doktor mungkin mencadangkan terapi fizikal untuk
kanak-kanak yang telah cedera atau mempunyai masalah pergerakan dari sesuatu
penyakit, penyakit atau hilang upaya.
Selepas mengalami kecederaan, ahli terapi fizikal
sering dapat melegakan kesakitan dan membantu anak-anak meneruskan aktiviti
harian. Ahli terapi fizikal mengajar anak-anak latihan yang direka untuk
membantu mereka mendapatkan semula kekuatan dan pelbagai gerakan, dan juga
menunjukkan kepada mereka bagaimana untuk mencegah sesuatu tindakan fizikal.
Terapi fizikal (PT) mungkin diperlukan pada
bila-bila masa kanak-kanak mempunyai kesukaran memindahkan di dalam apa-apa
cara yang ia mengehadkan aktiviti harian.
Doktor mungkin mengesyorkan fizikal terapi ini
untuk kanak-kanak yang mengalami seperti ini
•
kecederaan sukan
• kelewatan pembangunan
• cerebral palsy
• gangguan genetik
• kurang upaya ortopedik / kecederaan
• keadaan jantung dan paru-paru
• kecacatan kelahiran (seperti spina bifida)
• kesan dadah di-utero atau pendedahan alkohol
• akut
Antara
aktiviti terapi fizikal yang boleh di lakukan adalah seperti gambar ini ;
PENDEDAHAN AKTIVITI FIZIKAL
YANG MELIBATKAN KEHIDUPAN HARIAN
PELAN
TINDAKAN MEMBANTU
MENGADAKAN PROGRAM-PROGRAM BERKAITAN
Pelbagai perkara yang boleh di
lakukan dalam sebarang bengkel, kursus mahupun latihan untuk golongan celebral
pislay ini. Ia semua adalah bertujuan membantu mereka untuk hidup berdikari
mengikut kemampuan mereka. Malahan adalah bertujuan membentuk keyakinan diri
dalam menghadapi pancaroba kehidupan yang sebenar. Mereka di dedahkan agar
tidak berasa getar berhadapan serta hidup bersosial bersama-sama manusia yang
sempurna lain. Melalui bengkel yang diadakan salah seorang Pakar dalam terapi
fizikal, kanak-kanak yang mengahadapi masalah celeberal pislay boleh mengikuti
program beliau ini;
1-LATIHAN
MEMBUAT KEK ATAU BISKUT
9-
Wee Eng Hoe (1998). Pengajaran
Pendidikan Jasmani dan Kesihatan (Pengkhususan). SiriDiploma Perguruan.
Malaysia: Penerbitan Fajar Bakti
2-
LATIHAN MEMBERUS GIGI
3- LATIHAN BERWUDUK
4 – LATIHAN MENCUCI TANGAN DAN PINGGAN
MENGHASILKAN LEBIH BANYAK ALAT YANG SESUAI
Kekurangan alat yang bersesuaian di
pasaran menjadikan kanak-kanak ini tidak dapat bergerak melihat dunia luar.
Lebih sukar lagi jika merekadibiarkan sahaja duduk di dalam rumah. Jika ada
alat yang bersesuaian adalah sangat mahal. Ia tidak mampu dimiliki oleh
golongan-golongan berpendapat rendah. Malahan Jabatan Kebajikan Masyrakat juga tidak
mampu menyediakan secara percuma. Yang ada Cuma kerusi roda. Dengan adanya alat
yang sesuai memudahkan golongan kanak-kanak seperti ini mampu berdikari,
MENGADAKAN BENGKEL ATAU KURSUS
Mengadakan bengkel yang berkaitan
terutama untuk penyediaan jurulatih-jurulatih atau guru-guru yang mampu
membimbing golongan Ceberal Palsy ini. Keperluan ini adalah sangat penting bagi
memastikan ada pihak yang menjadi medarator membimbing pembantu-pembantu ketika
kanak-kanak ceberal palsy ini membuat fisioterapi. Secara tidak langsung teknik
yang betul mampu membantu malahan memulihkan golongan ceberal palsy ini.
Walaupun tempoh pemulihan memakan masa yang panjang tetapi usaha berterusan
adalah penting agar tidak disisihkan golongan serti mereka itu.
MENYEDIAKAN KEMUDAHAN AWAM
Sejak akhir-akhir ini golongan
kekurangan keupayaan ini mula mendapat keprihatinan oleh pihak kerajaan.
Walaupun masih belum menyeluruh ia adalah asas untuk memberi kemudahan kepada
semua rakyat secara adil. Kita fahami penggunaan kos yang besar juga menjadikan
pihak kerajaan perlu berhati-hati dengan penyediaan kemudahan untuk orang
kurang upaya ini. Tandas-tandas awam untuk golongan kurang upaya ini perlu
ditambah lebih dari 1,serta memiliki ciri-ciri yang mampu diguna oleh semua
golongan orang upaya ini. Namun kemudahan awam seprti pengangkutan awa masih
lemah jika dilihat dari mata kasar. Golongan yang menggunaka kerusi roda atau
apa sahaja alat bantuan ceberal palsy tidak sesuai untuk menaiki bas mahu pun
sistem aliran ringan KOMUTER, LRT agak sukar. Ini kerana perlu naiki
menggunakan tangga. Itu belum dinyatakan tempat awam seperti bank, kedai-kedai
mahu pun pusat-pusat membeli belah.
MENGGALAKKAN PENGLIBATAN PIHAK SWASTA
Pihak
kerajaan yang mepunyai Jabatan Kebajikan Masyarakat sedikit sebanyak mengumpul
data statistik pelbagai perkara yang berkaitan cabang bidang tugas mereka. Ia
termasuklah Jabatan Pembangunan Orang Kurang Upaya yang terdapat dalam
Kementerian Kebajikan Masyrakat ini. Melalui pengumpulan statistic ini , maka
kerajaan boleh merancang perkara, proram serta menyediakan kemudahan bagi
golongan kurang upaya ini. Akan tetapi
ia tidak mampu dilaksnakan tanpa sokongan serta bantuan dari pihak swasta
sendiri. Sumbangan berbentuk kewangan atau tenaga amat diperlulan terutama bagi
orang kurang upaya Ceberal Palsy ini. Golongan seperti mereka ini mempunyai
kecacatan fizikal yang berlainan atau pelbagai. Penyedian mesin atau khidmat
fisioterapi yang berterusan adalah perlu. Pihak kerajaan juga telah membuat
keputusan, pihak swasta yang terlibat dalam program komuniti seperti ini akan
di beri potongan cukai. Di harap ini mejadikan galakkan kepada pihak-pihak di
luar sana untuk sama-sama mengembeleng tenaga membantu mereka yang kurang upaya
ini.
PIHAK YANG BOLEH DIRUJUK
UNTUK KANAK-KANAK CELEBERAL PISLAY
1-Pusat Pembangunan Potensi
CDS Kuala Lumpur Selangor
CADS
Enhancement Centre accepts children from age four through 12 (Chronological
age). The Centre also accepts children who are above 12 but whose mental age
are below 12 years of age. The children must have been evaluated by any of the
multidisciplinary professional in the field for example speech and language
pathologist, educational or developmental psychologist, child psychologist,
learning therapist or any specialist who
Learn more »
Learn more »
Info
Contact Us
Premise:
JKR 2925, Pesiaran Ledang off Jalan Duta,
50480 Kuala Lumpur.
Phone/Fax:
03-2095 1218
Contact Person:
016-623 7074 Pn Azura
013-204 6642 Pn Hidayah
Email:
cadscentre2011@gmail.com
cadscentre2011@yahoo.com
JKR 2925, Pesiaran Ledang off Jalan Duta,
50480 Kuala Lumpur.
Phone/Fax:
03-2095 1218
Contact Person:
016-623 7074 Pn Azura
013-204 6642 Pn Hidayah
Email:
cadscentre2011@gmail.com
cadscentre2011@yahoo.com
3- Jabatan
Pembangunan Orang Kurang Upaya, Jabatan Kebajikan Masyarakat
4- Badan-badan
Swasta yang berinisisatif menubuh bagi membantu golongan Ceberal Palsy.Boleh
rujuk di laman-laman web mereka.
5- Sekolah
Pendidikan Khas Masalah Pembelajaran ( Masalah Fizikal)
KESIMPULAN
Program Kanak-kanak Spastik dalam Kelas Pendidikan
Khas.Kelas khas ini diwujudkan sejak tahun 1992. Kelas ini meliputi pelbagai aspek
yang bukan berkaitan dengan pelajaran. Kelas ini dinamakan kelas kemahiran yang
menempatkan pelajar yang berumur antara 3 hingga 12 tahun. Kelas Pembangunan
bagi pelajar berumur dua belas tahun ke atas serta Kelas Pendidikan Khas untuk
kanak-kanak berumur sembilan tahun ke atas.Kanak-kanak dalam kedua-dua kelas
Kemahiran dan Pembangunan diberikan latihan fizikal yang berkesan, pembentukkan
pemikiran dan kedua-duanya sekali. Mereka ini didedahkan kepada komunikasi
antara masyarakat. Walaupun siapa kanak-kanak itu, semua kanak-kanak berhak
mendapat pendidikan. Walaupun dikalangan kita ini tidak sama rupa dan fizikal
ada yang lebih ada yang kurang ada yang tiada langsung tetapi itu bukan
bermakna golongan seperti ini harus disisiskan. Sebagai manusia yang sempurna
akalnya perlulah menjadi pelindung kepada golongan seperti ini. Di harapkan di
masa akan dating banyak lagi pusat-pusat perkembangan fizikal ini ditubuhkan
dan dapat digunakan secara percuma atau pembayaran yang sangat minima.
RUJUKAN BUKU
1-
Halijah Ibrahim (2005). Terjemahan
Ujian McCarron Assesment Neuromuscular Development
2-
(MAND). Nota Pendidikan Sukan Suaian SPR 2872. Universiti Teknologi
Malaysia.
Hallam, P.M. (1996). The Impact Of
Prehension And Fine Motor Development On Gross Motor
3-
Introduction And Diagnosis
(Part I). Journal of Pediatric Health Care, Volume
21, May /June 2007, pg 147 – 152. Kementerian Kesihatan Malaysia (2007).
4-
Noraini Binti Najib (2009).
Temubual Jurupulih Anggota Sekolah Spastik Johor Bahru.
5-
Universiti Teknologi Malaysia
(2007). Panduan Penulisan Tesis Untuk Pelajar UTM.
Perpustakaan Sultanah Zanariah.
6-
Wee Eng Hoe (1998). Pengajaran
Pendidikan Jasmani dan Kesihatan (Pengkhususan). SiriDiploma Perguruan.
Malaysia: Penerbitan Fajar Bakti
7-
Pusat Pembangunan CDS Kuala
Lumpur Selangor
8-
Garis Panduan Pendaftaran Orang
Kurang Upaya,Jabatan Pembangunan Orang Kurang Upaya,Jabatan Kebajikan Malaysia,
Putrajaya.
9-
Unit Pendidikan Khas, SK
Selayang Jaya Dicatat oleh pkbp sktpr di 9:24 PTG 0 ulasan
10-
Panduan Latihan Kanak-kanak Ceberal Palsy,
Anura Binti Hamid,Penerbit Fajar Bakti,2006,Kuala Lumpur.
RUJUKAN LAMAN WEB
4- pdknet.com.my/forum/index.php?topic=482.0
FALSAFAH PENDIDIKAN KHAS
“Pendidikan Khas di Malaysia adalah suatu usaha berterusan untuk
melahirkan insan yang berkemahiran, berhaluan, berupaya, beriman, berdikari,
mampu merancang dan menguruskan kehidupan serta menyedari potensi diri sendiri
sebagai seorang individu dan ahli masyarakat yang seimbang dan produktif
selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan”
Falsafah Pendidikan Khas
God’s
Special Child
I’m sending you a special child, to cherish my name,
For you to love with all your heart, and teach him just the same,
For He is not like others babies, nor will be,
But you can love him just the same, and take care of for me,
He may not hear, see, run, or learn as others do,
But he’ll be yours and he will take his guidance all from you,
The road is hard, he’ll break your heart, and you’ll cry a million tears,
But I promise when he smile at you, the pain will disappears,
I know you’ll cry “why him, why us”, but I need teachers true,
And that is why with the care and trust, I select you,
So please don’t turn back on him, although he may be slow,
If you’ll accept him as he cherish my name, then together you will grow,
He need to learn the skill of life, for that I’ve chosen you,
And with your love to guide him, I know you’ll see him through,
Don’t try to see the future, I promise that to none,
Just live each day for all its worth and enjoy my special one.-Unknown parent’s-
I’m sending you a special child, to cherish my name,
For you to love with all your heart, and teach him just the same,
For He is not like others babies, nor will be,
But you can love him just the same, and take care of for me,
He may not hear, see, run, or learn as others do,
But he’ll be yours and he will take his guidance all from you,
The road is hard, he’ll break your heart, and you’ll cry a million tears,
But I promise when he smile at you, the pain will disappears,
I know you’ll cry “why him, why us”, but I need teachers true,
And that is why with the care and trust, I select you,
So please don’t turn back on him, although he may be slow,
If you’ll accept him as he cherish my name, then together you will grow,
He need to learn the skill of life, for that I’ve chosen you,
And with your love to guide him, I know you’ll see him through,
Don’t try to see the future, I promise that to none,
Just live each day for all its worth and enjoy my special one.-Unknown parent’s-
DEFINISI
DAN KLASIFIKASI MASALAH PENDENGARAN
Ia adalah
masalah-masalah yang menjejaskan komunikasi – masalah bercakap atau memahami
apa yang diperkatakan oleh orang lain.
Terdapat pelbagai istilah yang digunakan untuk merujuk golongan yang
mengalami masalah pendengaran. Istilah-istilah yang sering digunakan ialah
pekak dan bisu, cacat pendengaran, kurang pendengaran, tuli, kurang upaya
pendengaran, pekak badak dan tuna pendengaran. Penggunaan istilah yang
berbeza-beza ini telah menimbulkan kekeliruan kepada pelbagai pihak khususnya
masyarakat. Walau bagaimanapun, istilah-istilah tersebut merujuk kepada
kumpulan kanak-kanak atau pelajar-pelajar yang sama iaitu mereka yang bermasalah
pendengaran.
Masalah pendengaran sebagaimana yang didefinisikan oleh Akta Pendidikan
Individu dengan Ketidakupayaan (Individuals with Disabilities Education Act,
IDEA) bererti "masalah pendengaran yang sangat teruk sehingga kanak-kanak
tidak berupaya memproses maklumat linguistik menerusi pendengaran sama ada
dengan amplifikasi atau tidak yang seterusnya mengganggu pencapaian
pendidikannya". Seseorang yang mengalami masalah pendengaran secara amnya
akan menggunakan alat bantu pendengaran dan mempunyai sisa pendengaran yang
mencukupi untuk membolehkannya berjaya memproses maklumat linguistik menerusi
pendengaran. (Brill, MacNeil & Newman, 1986)
Hallahan & Kauffman (1990) mendefinisikan cacat pendengaran sebagai
maksud generik yang menunjukkan kestabilan pendengaran yang diukur mengikut
tahap pekak sederhana kepada tahap yang teruk, ia juga termasuk subset daripada
kepekakan dan yang bermasalah pendengaran. Pihak hospital Universiti Kebangsaan
Malaysia telah mengklafisikasikan kehilangan pendengaran kepada lima kategori :
Klasifikasi Kehilangan Pendengaran ( Sumber :
Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia )
dBHL Kategori
20 dBHL ke bawah Biasa ( normal )
21 - 45 dBHL Ringan ( mild )
46 - 70 dBHL Sederhana (moderate)
71 - 90 dBHL Teruk ( Severe )
91 dBHL ke atas Sangat Teruk ( Profound )
dBHL Kategori
20 dBHL ke bawah Biasa ( normal )
21 - 45 dBHL Ringan ( mild )
46 - 70 dBHL Sederhana (moderate)
71 - 90 dBHL Teruk ( Severe )
91 dBHL ke atas Sangat Teruk ( Profound )
ANATOMI TELINGA
Anatomi telinga dibahagikan kepada 3 bahagian iaitu :-
- Cuping Telinga / Auricle
Bentuk cuping telinga adalah seperti kipas dan tidak rata. Ianya diselaputi oleh kulit dan rawan menyebabkan bahagian cuping ini boleh ditarik. Cuping telinga juga dimiliki kebanyakkan haiwan darat mamalia tetapi berbeza antara manusia seperti cap jari. Auricle memainkan peranan penting dalam pendengaran. Concha (bowl) merupakan lekuk yang paling dalam terletak di bahagian tengah terdiri daripada Cymba dan Cavum. Antihelix terletak diantara Concha dan Helix. Manakala Tragus menonjol di permukaan salur luar telinga. Helix mengelilingi bahagan luar pina, berlipat sedikit sebagai pelapik kepada sisi kepala. Bahagian dalam Helix menghbung ke Concha dan membahagi kepada 2 bahagian iaitu Cymba dan Cavum. Kawasan terluang bahagian bawah Concha ialah Antitragus dan mempunyai saiz yang berbeza-beza antara individu. Darwin's Turbercle ialah kawasan kecil yang rata pada bahagian telinga manakala Pina membantu mengesan arah bunyi dengan lebih tepat.
Gegendang
Merupakan pemisah telinga luar dan
tengah. Ianya lebih anjal halus dan lembut. Terlalu sensitif terhadap sebarang
getaran dan perubahan tekanan yang halus boleh memberi tindak balas kepada
sistem pendengaran. Ianya amat nipis 0.07 mm dan berbentuk kon. Keluasan purata
gegendang manusia ialah 63 mm persegi boleh mengesan tekanan bunyi lebih
daripada 0.0002 million purata tekanan
2. Telinga Tengah
Mengandungi Osikel ( tulang yang paling
kecil dalam badan manusia ) pendengaran iaitu 3 tulang kecil iaitu tukul, andas
dan rakap. Dihubungkan secara mekanikal diantara gegendang dan telinga dalam.
Ronga dikelilingi tulang kepala. Osikel-osikel dalam rongga tengah dihubungkan
dengan ligamen agar tergantung kepada dinding rongga. Pemegang tukul terletak
pada gegendang dan meliputi lebih daripada setengah gegendang. Salur Eustachia
terletak di telinga tengah dan rongga mulut menghubungkan telinga tengah dan
luar.
Ruang tengah telinga adalah sepenuhnya tertututp menyebabkan berlakunya
perbezaan tekanan udara di dalam dan luar telinga. Perbezaan tekanan yang
sedikit boleh menyebabkan kita kurang selesa, perbezaan yang terlalu banyak akan
menyebabkan kesakitan gegendang pecah / koyak. Fungsi telinga tengah
meningkatkan jumlah tenaga akustik yang dibawa ke telinga dalam. Pergerakan /
getaran gegendang dipindahkanoleh tukul / malleus, inkus / andas yang
bersambung dengan stapes / rakap. Tapak rakap menutup jendela bujur. Jika
gelombang bunyi smapai ke jendela bujur tanpa melalui ketiga-tiga osikel,
tenaga yang dibalikkan hanya bersamaan dengan tenaga yang dibalikkan oleh
permukaan yang keras.
3.Telinga Dalam
Bahagian telinga dalam kecil, rongga yang dikelilingi tulang kepala. Mempunyai kokleaberbentuk seperti siput. Salur setengah bulat adalah oragan yang mengawal sistem keseimbangan anggota tubuh kita. Koklea terbahagi kepada 2 bahagian yang utama di sepanjang slauran :-
·
Bahagian
yang menghubungkan jendela bujur iaitu Skala Vestibul
·
Bahagian
yang menghubungkan jendela bulat iaitu Skala Timpani
Kedua-dua bahagian ini dipenuhi cecair yang dinamakan " Perilymph
" (2 kali lebih pekat dari air ). Bahagian tengah ialah pembahagi koklea
antara skala Vestibul dan Timpani. Dibahagian hujung koklea / epical end
terdapat ruang yang terbuka dinamakan Helikotrema berfungsi untuk membolehkan
cecair mengalir di antara 2 skala. Dibahagian bawah koklea iaitu skala Timpani
berakhir pada jendela bulat terdapat ruang terbuka yang diselaputi membran
menghubungkan semula ke telinga tengah. Slaur Vestibul sebenarnya tidak
memainkan apa-apa peranan dalam mekanisme pendengaran, ia juga dipenuhi dengan
cecair Perilymph dan dihubungkan terus ke koklea.
FAKTOR-FAKTOR MASALAH PENDENGARAN
Antara
penyebab masalah pendengaran ialah jangkitan telinga kronik, fakor keturunan,
kecacatan kongenital, sakit kuning yang teruk semasa bayi, penggunaan dadah
ototoksik, kecederaaan kapala, jangkitan virus atau bakteria, pendedahan kapda
bunyi bising secara berpanjangan, proses penuaan dan tumor.
Tanda-Tanda Masalah Pendengaran
Kehilangan
pendengaran disyaki jika seseorang tidak mendengar bunyi deringan telefon,
tidak menoleh kepada sumber bunyi, seringkali meminta penutur mengulang apa
yang diperkatakan, membuka TV terlalau kuat, menunjukkan tanda-tanda keliru dan
tidak memahami pertuturan.
Tingkat Kerosakan
Pendengaran
Tingkat Kerosakan atau Penurunan Pendengaran di bagi beberapa macam
seperti table dibawah ini:
A.
Mild Hearing Loss / Kerosakan Ringan
Kerosakan ringan umumnya hanya agak kesulitan mendengar ucapan
,percakapan yang bersuara lembut, tetapi tidak bermasalah pada lingkungan atau
ruang lingkup tenang.
B.
Moderate Hearing Loss / Kerosakan Sedang Berat
Kesulitan memahami percakapan, terutama bila ada latar belakang yang
berisik atau kebisingan .Biasanya Tingkat volume tinggi untuk mendengar TV dan
radio.
C.
Severe Hearing Loss/ Kerosakan Berat
Kejelasan pembicaraan secara signifikan terpengaruh. Bicara harus keras
dan akan mengalami kesulitan dalam percakapan grup atau banyak orang.
D.
Profound Hearing Loss / Kerosakan Berat sekali
Klasifikasi masalah pendengaran
1 Hilang
pendengaran jenis konduktif
Bunyi tidak
dapat bergerak dari telinga luar ke telinga dalam secara efisien kerana
sumbatran atau kerosakan pada laluan ini. Ini menyebabkan bunyi menjadi
perlahan dan tidak jelas. Kehilangan perdengaran jenis konduktif selalunya
boleh dipulihkan secara perubatan atau pembedahan.
Bunyi tidak dapat diproses melalui telinga luar ke telinga tengah,
bunyi masih boleh dihantar ke otak melalui tulang mastoid dan kBunyi tidak
dapat bergerak dari telinga luar ke telinga dalam secara efisien kerana
tersumbat atau kerosakan pada laluan ini. Ini menyebabkan bunyi menjadi
perlahan dan tidak jelas. Kehilangan perdengaran jenis konduktif selalunya
boleh dipulihkan secara perubatan atau pembedahan.
Namun
telinga dalam masih dapat berfungsi dengan baik, memprosesnya dan menghantar
bunyi ke saraf pendengaran ke otak. Walaupun kemudiannya getaran yang diterima
terus merangsang cecair yang terdapat di dalam telinga dalam tanpa melalui
telinga luar atau tengah. Hilang penedengaran jenis konduktif dikategorikan
sebagai kehilangan pendengaran ringan dan sederhana kerana masih boleh
mendengar sebahagian bunyi-bunyi pertuturan dan suara sendiri serta orang lain
melalui tulang mastoid.
punca:
Punca berlakunya masalah ini kerana halangan di dalam saluran
telinga luar seperti tahi telinga yang terlalu banyak atau sekatan benda asing. Ia juga boleh terjadi
akibat kemalangan iaitu kerosakan gegendang telinga disebabkan oleh tekanan
yang terlalu kuat seperti bunyi letupan dan jolokan benda keras atau tajam ke gegendang
telinga. Selain itu faktor jangkitan turut mempengaruhi pekak konduktif ini
iaitu jangkitan yang kronik berlaku terhadap lapisan kulit telinga luar atau
telinga dalam dikenali sebagai Otitis Externa dan Otitis Media. Otitis Externa
disebabkan oleh jangkitan bakteria yang dinamakan “swimmer’s ear” yang biasa
berlaku kepada perenang kerana kekerapan air terperangkap di dalam telinga.
Otitis
Media pula disebabkan oleh salur eustachia yang tersumbat akibat demam selsema,
campak, tonsillitis dan jangkitan dihidung dan tekak. Otosklerosis (ketumbuhan
tetulang halus pada stapes juga turut mempengaruhi pekak konduktif ini.
Ketumbuhan tetulang halus pada dinding telinga tengah berlaku awal remaja
hingga awal 30 an. Ianya akibat daripada tulang stapes yang melekat pada
jendela bujur tidak dapat bergerak kerana terdapat ketumbuhan tetulang di
sekelilingnya
Kekuatan bunyi di setiap frekuensi berkurangan tetapi kehilangan
pendengaran tidak melebihi 60 dB disemua frekuensi. Kebiasaannya ujian
pendengaran menunjukkan terdapat perbezaan kehilangan pendengaran diantara
ujian melalui tulang dengan ujian melalui udara.
2 Hilang
Pendengaran jenis sensori neural
Masalah ini
disebabkan oleh kerosakan telinga dalam atau laluan saraf pendengaran ke otak.
Setengah bunyi kedengaran kurang jelas menyebabkan herotan dan masalah memahami
pertuturan. Masalah pendengaran ini selalunya kekal. Walu bagaimanapun ia dapat
dibantu dengan alat batu pendengaran.
Masalah
ini disebabkan oleh kerosakan telinga dalam atau laluan saraf pendengaran ke
otak. Sesetengah bunyi kedengaran kurang jelas menyebabkan herotan dan masalah
memahami pertuturan. Masalah pendengaran ini
selalunya kekal. Walaubagaimanapun ia dapat dibantu dengan alat bantu
pendengaran (http://ppdlms.edu.my/pk/?p=1299). Melibatkan koklea
atau saraf yang menjadi laluan ke otak. Kehilangan pendengaran jenis ini adalah
teruk (severe) dan sangat teruk (profound) kerana tidak boleh mendengar
bunyi-bunyi pertuturan langsung dan hanya mendengar bunyi-bunyi yang kuat
sahaja seperti bunyi mercun. Punca berlakunya masalah ini kerana, pertama,
berlaku semasa di dalam kandungan atas sebab jangkitan virus atau bakteria
seperti rubella/german measles kepada ibu yang mengandung pada 3 bulan pertama
dalam kebanyakan kes. Herpes simplex (penyakit kelamin), gonorrhea (perempuan)
dan siplis/syphilis (lelaki).
Pengambilan
dadah yang mengandungi seperti alkohol, aspirin, cortisone, quinine dan
tranquillisiers serta pengambilan ubat-ubatan seperti pill Thallidomide
(mengelak alahan)(http://www.merck.com/mmpe/sec08/ch085/ch085a.html#CIHGJICJ). Kedua, semasa
kelahiran seperti kurang berat badan, anoxia (kekurangan oksigen) dan jaundice
(demam kuning). Ketiga, selepas lahir akibat daripada kemalangan yang teruk
menyebabkan kerosakan koklea, meningitis (demam yang teruk disebabkan selaput
yang meliputi otak dan tulang belakang) seperti meningococol merosakkan koklea
dan saraf pendengaran, bunyi bising yang sangat teruk dan berterusan,
pengambilan bahan Ototoxic/ bahan beracun seperti dalam quinine dan antibiotik,
kehilangan pendengaran disebabkan ketuaan dan penyakit meniere kesan vertigo
(pening yang teruk), tinnitus (berdesing). Keempat, disebabkan keturunan kerana
jika ibubapa membawa gen dominan (pekak), risiko untuk mempunyai anak yang
pekak sensorineural adalah 50% manakala pembawa gen resesif adalah 25% (http://www.answers.com/topic/hearing-impairment-1). Frekuensi bagi
kehilangan pendengaran jenis sensorineural ialah 71 dB ke atas iaitu teruk dan
sangat teruk 91 dB ke atas. Manakala dalam ujian (tulang dan udara) ia tidak
menunjukkan banyak perbezaan kerana saraf pendengarannya tidak berfungsi.
3 Hilang
pendengaran jenis campuran
Kombinasi
dari hilang pendengran jenis konduktif dan sensorineural
Masalah
pendengaran campuran berlaku apabila terdapat kehadiran kedua-dua masalah
pendengaran serentak iaitu masalah pendengaran konduktif dan sensorineural
hadir bersama. Contohnya, seseorang yang mempunyai masalah pendengaran
sensorineural juga mempunyai mampatan tahi telinga dikategorikan sebagai
mempunyai masalah pendengaran campuran. Apa jua masalah yang berlaku di telinga
luar atau tengah berserta masalah di telinga dalam disebut sebagai masalah
pendengaran campuran (http://www.audiolab.com.my/bahasa.htm). Berlaku
kehilangan pendengaran dalam kedua-dua ujian (bone and air conduction). Dalam
pekak bercampur kehilangan pendengaran melalui tulang lebih baik dari ujian
melalui udara tetapi kehilangan berlaku kepada kedua-duanya.
Jenis Kerosakan atau PenurunanTahap Piawai Pendengaran
Jenis Hearing Loss
Kehilangan pendengaran disebabkan oleh kerusakan pada satu atau lebih
pada telinga terdapat tiga wilayah:
1. Telinga eksternal, pinna, telinga dan kanal
2. Bagian Tengah Telinga, yang terpisah dari kanal telinga oleh gendang
pendengar
3. Labirin, yang berisi ruang siput, organ utama dari pancaindera
pendengaran
Terdapat tiga jenis utama kehilangan pendengaran, yang dicirikan oleh
bagian telinga sudah rusak. Ini termasuk:
• Conductive Hearing Loss / Kerusakan konduktif
• Sensorineural Hearing Loss /Kerusakan syaraf
• Mixed Hearing Loss / Kerusakan Campuran
Terdapat area pendengaran lain yang terpengaruh juga, disebut Auditory
Processing Disorder (APD) atau Penyimpangan Proses Auditori, dimana
karateristik individu tersebut dapat mendengar tetapi tidak dapat memproses apa
yang didengar dengan normal.
Conductive Hearing Loss
/ Kerosakan Konduktif
Dalam Kerosakan Konduktif, penyimpangan baik di
luar atau tengah telinga mencegah lolosnya suara ke dalam labirin. Suara dan
bunyi terasa berubah,distorsi atau keduanya. Pendengaran konduktif yang paling
sering dilihat pada anak-anak, tetapi juga dapat dilihat pada beberapa orang
dewasa. Sebagian besar kehilangan pendengaran konduktif dapat dibantu secara
medis atau pembedahan bila dilakukan dengan seksama dan cepat
Penyebab kehilangan pendengaran konduktif antara lain :
1.Infeksi telinga atau kanal telinga
2.Cairan di telinga
3.Perforasi atau luka dari gendang pendengar
4. Ear wax (cerumen)yang telah menumpuk.
5.Dislokasi dari tiga tengah-tulang telinga, disebut ossicles
6.Benda asing di telinga kanal
7.Otosclerosis (abnormal pertumbuhan tulang di tengah telinga)
8.Penyimpangan pertumbuhan di luar atau tengah telinga
Sensorineural Hearing
Loss / Kerusakan Syaraf
Kerosakan pendengaran sensorineural, suara dengan efisien dikirim ke
labirin, tetapi terdapat jenis kerosakan pada labirin menghalangi/menginterupsi
pendengaran dengan baik. Jenis kehilangan pendengaran terjadi ketika ada salah
satu kerosakan pada struktur labirin atau syaraf pendengaran.
Kerosakan Sensorineural yang paling umum adalah jenis kehilangan
pendengaran di kalangan orang dewasa biasanya tidak dapat dilakukan dengan
pembedahan medis, tetapi dapat dibantu dengan Alat Bantu Dengar /Hearing Aid.
Orang yang menderita kehilangan pendengaran sensorineural bisa mengeluh
bahwa orang-orang tampaknya berguman, atau mereka yang mendengar-tapi-tidak
mengerti apa yang sedang dibicarakan. Usia adalah hal yang paling umum yang
menyebabkan kehilangan pendengaran sensorineural. Sebagaimana kita semakin tua,
maka sel pendengaran dari labirin bertahap mati.
Selain faktor usia, kehilangan pendengaran sensorineural dapat
disebabkan oleh:
• Cedera
• Linkungan dengan kebisingan yang berlebihan
• Infeksi Virus (Seperti Campak atau Gondok)
• Ototoxic Narkoba (Obat – obatan yang merusak pendengaran)
• Meningitis
• Diabetes
• Stroke / Lumpuh
• Demam tinggi
• Penyakit Ménière's
• Acoustic Neuroma (tumors)
• Keturunan
Mixed Hearing Loss /
Kerusakan Campuran
Jika keduanya telah mengalami kerusakan pendengaran yang konduktif dan
komponen sensorineural, hal ini disebut sebagai Kerusakan campuran.
Auditory Processing
Disorder (APD)/ Penyimpangan Proses Auditory
Masalah pendengaran mungkin juga hasil dari penyimpangan pusat
Auditory.Masalah neurological yang mungkin disebabkan oleh keturunan atau
komplikasi selama kehamilan, kelahiran, atau kombinasi keduanya, seperti trauma
kepala, penyakit, tumor, dan ekposur yang berlebihan,itu hanya sebagian nama
saja. APD biasanya terditeksi pada orang yang memiliki pendengaran normal
ketika mengambil tes tradisional, tetapi mereka tidak dapat berbicara secara
efektif dalam proses situasi sehari-hari (seperti ruang kelas, tempat kerja,
dalam pekumpulan masyarakat, dll)
Tindakan
yang perlu diambil
Audiologis
merupakan ahli profesional yang terlatih dalam bidang pendengaran normal dan
tidak normal. Seseorang audioologis itu menumpukan perhatiannya terhadap
pencegahan dan pengenalpastian masalah-masalah pendengaran, pemilihan dan
pemasangan alat bantu pendengaran, merekabentuk dan mengimplimentasi strategi
dan program rehabilitasi dan khidmat nasihat berhubung dengan pendedahan
terhadap bunyi kuat dan penjagaan dan pemeliharaan pendengran
.
PIHAK YANG
BERTANGGUNGJAWAB DENGAN PENDIDIKAN KHAS MASALAH PENDENGARAN
Informasi
Sesawang
Pihak-pihak
ini adalah pihak yang sangat bertanggungjawab dalam memastikan golongan murid
yang menghadapi masalah pendengaran ini mendapat perhatian. Pembinaan kurikulum
pelajaran,penempatan tempat yang sesuai untuk mereka sehinggalah penyediaan
infrastruktur kemudahan awam yang boleh golongan seperti mereka ini hidup tanpa
bergantung kepada orang lain semata-mata. Badan-badan kerajaan mahunpun pihak
berkanun serta Pertubuhan bukan kerajaan juga perlulah bersama-sama
mengembeleng usaha membantu membina infrastruktur untuk golongan seperti mereka
ini. Penyediaan tenaga pengajar serta memperbanyakan usaha haruslah
dipertingkatkan. Hukum karma bagi yang berbuat baik pasti di balas baik. Dan mungkin
sebaliknya. Kita hidup di dunia adalah berkongsi banyak perkara tapa
mengetepikan golongan seperti mereka ini.
Gambar : Contoh sesi pengajaran guru
bersama-sama murid yang mengalami masalah pendengaran dalam Pendidikan Khas.
PENGENALAN
Lisan adalah pertuturan atau
percakapan. Apabila seseorang bertutur, ia bukan hanya melibatkan kemahiran
bertutur sahaja tetapi juga melibatkan kemahiran mendengar. Ini bermakna
kemahiran lisan merangkumi dua kemahiran penting iaitu mendengar dan bertutur.
Bagi menguasai kemahiran lisan dengan baik, seseorang itu perlu menguasai
kedua-dua kemahiran ini. Sebagai contoh, kanak-kanak yang mengalami masalah
pendengaran akan mengalami masalah pertuturan juga. Malah bagi kes masalah
pendengaran yang teruk (pekak), kanak-kanak tersebut tidak dapat bertutur
langsung atau dikatakan sebagai bisu.
Tajuk ini akan membincangkan tentang
kemahiran lisan yang merangkumi kemahiran mendengar dan kemahiran bertutur,
masalah-masalah kemahiran lisan, dan juga tentang penilaian kemahiran lisan.
OBJEKTIF
Pada akhir tajuk ini pelajar diharap dapat:
1. menjelaskan maksud kemahiran lisan, kemahiran mendengar dan kemahiran bertutur;
2. menjelaskan masalah-masalah kemahiran lisan;
3. menghuraikan kepentingan penilaian dalam kemahiran lisan
4. membezakan jenis ujian kemahiran lisan
1.1 Kemahiran Mendengar dan Bertutur
Dalam tajuk
1 anda telah dapat memahami maksud bahasa dengan lebih jelas berdasarkan
beberapa definisi bahasa yang dibincangkan. Dalam definisi bahasa tersebut
jelas dinyatakan bahawa bahasa sebagai lambang-lambang pertuturan atau dalam
bentuk lisan. Manusia mencipta lambang-lambang pertuturan terlebih dahulu
sebelum mencipta simbol-simbol tulisan.
Apabila
diteliti perkembangan bahasa kanak-kanak, ianya bermula daripada proses
mendengar terlebih dahulu dan diikuti dengan meniru atau mengajuk bunyi-bunyi
yang didengar dan seterusnya bercakap. Lambang-lambang tulisan hanya
diperkenalkan apabila kanak-kanak sudah biasa dengan bahasa dan boleh bertutur
dengan baik ( Kamarudin Hj. Husin, 1988).
Kesimpulannya,
kemahiran lisan terdiri daripada dua aspek penting iaitu kemahiran mendengar
dan kemahiran bertutur. Bagi menguasai kemahiran lisan, kanak-kanak perlulah
menguasai kedua-dua aspek ini dengan baik terlebih dahulu. Kanak-kanak yang
mahir dlam bahasa lisan akan dapat melahirkan perasaan dan pendapat dengan
baik, dan akan lebih yakin untuk berinteraksi dengan orang lain dalam apa jua
situasi.
A. Kemahiran Mendengar
A. Kemahiran Mendengar
Mendengar
adalah kemahiran awal yang dikuasai oleh kanak-kanak dalam perkembangan
pemerolehan bahasanya. Lundsteen (1979) telah mendefinisikan mendengar sebagai
satu proses minda yang memberi makna kepada bahasa pertuturan.
Berdasarkan definisi mendengar ini, Jalongo (1992) menyatakan bahwa kemahiran lisan melibatkan tiga perkara penting, iaitu;
i. Pendengaran (Hearing) – iaitu proses fisiologikal yang merangkumi ketajaman pendengaran atau keupayaan mendengar, dan persepsi pendengaran iaitu keupayaan untuk membezakan bunyi-bunyi, mengadun bunyi-bunyi, dan menyimpan urutan bunyi dalam ingatan,
ii. Mendengar (Listening) - merupakan bentuk tingkah laku persepsi iaitu memberi tumpuan, menjadi peka, dan memilih petunjuk-petunjuk isyarat (cues) daripada persekitaran,
iii. ”Auding” - iaitu tingkah laku pemahaman yang bermula daripada pendengaran dan mendengar. Auding termasuklah memperoleh makna daripada apa yang diudengar, menghubungkan bunyi sesuatu yang sudah diketahui, menyusun, membayangkan, dan menghargai apa yang didengar.
Berdasarkan definisi mendengar ini, Jalongo (1992) menyatakan bahwa kemahiran lisan melibatkan tiga perkara penting, iaitu;
i. Pendengaran (Hearing) – iaitu proses fisiologikal yang merangkumi ketajaman pendengaran atau keupayaan mendengar, dan persepsi pendengaran iaitu keupayaan untuk membezakan bunyi-bunyi, mengadun bunyi-bunyi, dan menyimpan urutan bunyi dalam ingatan,
ii. Mendengar (Listening) - merupakan bentuk tingkah laku persepsi iaitu memberi tumpuan, menjadi peka, dan memilih petunjuk-petunjuk isyarat (cues) daripada persekitaran,
iii. ”Auding” - iaitu tingkah laku pemahaman yang bermula daripada pendengaran dan mendengar. Auding termasuklah memperoleh makna daripada apa yang diudengar, menghubungkan bunyi sesuatu yang sudah diketahui, menyusun, membayangkan, dan menghargai apa yang didengar.
Kepentingan Kemahiran Mendengar
Kemahiran mendengar sangat penting
dalam kehiduipan kerana kemahiran mendengar adalah asas kepada proses
komunikasi. Interaksi dua hala akan terganggu berlaku apabila salah seorang
gagal mendengar dengan baik. Kemahiran mendengar adalah kebolehan bahasa yang
mula-mula sekali bagi kanak-kanak. Sebaik sahaja organ pendengaran kanak-kanak
sudah terbentuk di dalam kandungan ibu mereka sudah mula mendengar.
Bayi yang baru lahir akan bertindak balas terhadap bunyi-bunyi yang
berbeza di sekitarnya, dan mereka akan ditenteramkan oleh bunyi-bunyi yang
biasa didengarnya ketika dalam kandungan ibunya. Lebih dari itu, mendengar
adalah asas kepada kemahiran bahasa yang lain iaitu bertutur, membaca, dan
menulis.
Keduanya, mendengar adalah kemhairan
bahasa yang paling kerap digunakan oleh manusia. Lundsteen (1979) membuat
persamaan berikut untuk menegaskan kepentingan mendengar, iaitu dalam sehari
kita mendengar sama banyak dengan sebuah buku, kita bertutur bersamaan sebuah
buku seminggu, kita membaca bersamaan sebuah buku sebulan kita menulis
bersamaan sebuah buku setahun.
Di sebalik kepentingannya, kemahiran
mendengar adalah kemahiran yang diabaikan. Proses pengajaran dan pembelajaran
di kelas sangat kurang menitikberatkan kemahiran ini dan guru lebih tertumpu
kepada mengajar kemahiran membaca dan menulis.
Keperluan Mendengar
Keperluan Mendengar
Abd.Aziz Talib (2000) menyatakan bahawa
keperluan mendengar berbeza mengikut situasi sama ada berbentuk tidak formal
atau formal. Kemahiran mendengar dalam situasi tidak formal berlaku di rumah,
di taman permainan, ketika bermain dengan rakan dan sebagainya. Walaupun secara
tidak formal, keperluan mendengar sangat penting kerana kanak-kanak perlu
mendengar dan memahami percakapan ibu bapa dan ahli keluarganya yang lain.
Begitu juga apabila dia perlu mendengar untuk berhibur seperti mendengar radio,
atau menonton televisyen.
Keperluan mendengar di sekolah bercorak
formal, iaitu bahan-bahan yang didengar adalah bercorak akademik. Selain itu,
aktiviti lain seperti syarahan, pidato, kuiz, dan sebagainya menjadikan
kemahiran mendengar lebih penting lagi.
Keperluan mendengar sama ada bersifat
formal atau tidak formal dapat dilihat dari segi tujuankita mendengar. Abd.
Aziz Talib (2000) memberikan tiga tujuan kita mendengar, iaitu:
i. mendengar dalam interaksi sosial seperti berbual dan bermesyuarat,
ii. mendengar untuk mendapatkan hiburan seperti mendengar radio,menonton televisyen, atau filem, dan
iii. mendengar untuk mendapatkan maklumat atau pengetahuan seperti di dalam kelas, mendengar ceramah dan sebagainya.
i. mendengar dalam interaksi sosial seperti berbual dan bermesyuarat,
ii. mendengar untuk mendapatkan hiburan seperti mendengar radio,menonton televisyen, atau filem, dan
iii. mendengar untuk mendapatkan maklumat atau pengetahuan seperti di dalam kelas, mendengar ceramah dan sebagainya.
B. Kemahiran
Bertutur
Bertutur adalah kegiatan melafazkan
bunyi-bunyi yang dilahirkan daripada alat sebutan (artikulator) ,ia merupakan
kemahiran berinteraksi dalam suasana berbahasa manusia (Kamarudin Hj. Husin,
1978). Kemahiran bertutur dikuasai oleh kanak-kanak hasil daripada meniru atau
mengajuk pertuturan orang dewasa di sekelilingnya. Rangsangan dan ganjaran yang
diterimanya akan menggalakkannya mengulang-ulang perkataan yang disebutnya
sehingalah ia dapat menguasai pertuturan yang lebih kompleks. Apabila kemahiran
bertutur sudah dikuasai, kanak-kanak akan mula berinteraksi dengan orang lain
di sekelilingya. Sebab itulah orang dewasa perlu menunjukkan model pertuturan
yang baik kepada kanak-kanak bagi membolehkan mereka bertutur dengan berkesan.
Aspek-aspek Pertuturan
Aspek-aspek Pertuturan
Ada beberapa aspek penting dalam
pertuturan yang perlu diberi perhatian supaya pertuturan menjadi lebih
berkesan. Kamarudin Hj. Husin (1978) memberikan sembilan aspek pertuturan
seperti berikut:
1-Sebutan
2-Tekanan
3-Mora ( panjang pendek)
4-Jeda ( persendian)
5-Intonasi
4-Jeda ( persendian)
5-Intonasi
6-Nada
7-Tatabahasa
8-Kelancaran
9-Kefasihan
Laras Bahasa
8-Kelancaran
9-Kefasihan
Laras Bahasa
Sebutan adalah membunyikan huruf-huruf
, perkataan, atau ayat dengan tepat dan jelas. Kanak-kanak perlu dilatih
menyebut dengan betul supaya tidak menimbulkan kekeliruan keoada orang yang
mendengar pertuturannya. Pertuturan yang tidak jelas menyebabkan mesej yang
hendak disampaikan tidak dapat difahami.
Intonasi adalah keadaan bunyi yang
menaik atau menurun ketika sesuatu ayat dilafazkan. Dalam bahasa Melayu,
intonasi juga penting kerana ia boleh membawa makna yang berbeza bagi sesuatu
ayat sekiranya disebut dengan intonasi yang tertentu.
Kelancaran bermakna kanak-kanak dapat
bertutur tanpa tersekat-sekat, kemas, dan teratur. Individu yang mengalami
masalah gagap akan menghadapi masalah kelancaran bertutur yang serius.
Kefasihan pula bererti kanak-kanak boleh bercakap bukan sahaja lancar tetapi
jelas dan tepat sebutannya tanpa ada unsur-unsur dialek atau telor bahasa
asing.
Aktiviti-aktiviti Mengatasi Masalah Pendengaran dan Pertuturan:-
1. Mempergiatkan gerakerja/aktiviti lisan untuk murid.
1. Mempergiatkan gerakerja/aktiviti lisan untuk murid.
Ia bertujuan melatih tubi membaca gerak
bibir rakan yang kedua. Pemahaman gerak bibir serta penggunaan laras bahasa
menggunakan bahasa isyarat boleh memantapkan lagi pergaulan mereka dengan
sesiapa sahaja. Biasanya mereka sangat aktif berbahasa isyarat dengan
rakan-raan yang sealiran dengan mereka
2. Memperbanyakkan latih tubi sebutan dan intonasi
Mengahadiri kelas bahasa isyarat malahn
ibu bapa atau sesiapa sahaja yang ingin mendalami kelas ini adalah amat
digalakkan. Ia bertujuan, mengelakkan rasa rendah diri golongan seeprti ini.
Selain itu ia memudahkan ibu baoa dan rakan untuk berkomunikasi secara
berkesan. Ia mealhirkan rasa kemesraan sebenarnya.
3. Mempelbagaikan aktiviti pengajaran dan pembelajaran
Ia bertujuan mengelakkan rasa bosan
pengajaran yang sama. Menggalakkan penggunaan alat bantuan
pendengaran yang sesuai dengan tahap
indeks pendengaran mereka itu. Pengajaran penggunaan teknologi moden sepeti
bantuan alat pendengaran di telinga mampu memberi kefahaman yang bertambah
kepada golongan seperti mereka ini. Mereka bukan mengalami masalah otak Cuma
gangguan pendengaran mereka menjadikan mereka sedikit kekurangan. Bagi mengelak
rasa kurang yakin, pergaulan social secara normal digalakkan.
4. Menjalankan peneguhan dan pengukuhan
serta-merta
Golongan seperti mereka juga masih
memerlukan pujian melalui peneguhan sama
ada dari guru dan juga ibu bapa mereka. Ia bertujuana agar merasakan
diri mereka
sama seperti kanak-kanak lain yang ingin memperolehi kejayaan dalan
pelajaran.
Mereka masih lagi dikurniakan akal yan normal serta perasaan yang sama
seperti
manusia biasa.
5. Menggabungjalinkan aktiviti lisan dalam kemahiran-kemahiran lain bahasa,
iaitu bacaa dan tulisan
Ia bertujuan mempertingkatkan kemahiran mendengar dan menyalin.
Penggunaan
menggunakan computer boleh digunakan kemudian beralih kepada bentuk penulisan tangan. Ia
semata-mata mengasah kemahiran mendengar mereka.
6. Mewujudkan situasi-situasi yang menggalakkan murid-murid untuk
Berinteraksi
Mereka yang mengalami masalah
pendengaran ini berinteraksi secara lisan walaupun sebutan mereka kurang jelas
butirannya. Dengan menggunakan alat bantuan pendengaran seperti di telingan
membantu mempertingkatkan lagi kemahiran mendengar mereka. Mereka juga
berinteraksi menggunakan bahasa isyarat,
7. Adakan rangsangan yang dapat membolehkan murid bercakapmengenai
perkara-perkara tertentu
8. Memastikan setiap murid mendengar apa yang dipertuturkan oleh guru dan
murid lain.
Petikan dari:Laman sesawang yang menerbitkan pelbagai isyarat bahasa
bagi penggunaan mereka yang bermasalah pendengaran.
Petikan dari:: lama sesawang ‘Pena Diam’ –Ini menunjukkan cara golongan
masalah pendengaran berkomunikasi.
ALAT BANTUAN PENDENGARAN
Alat
bantuan pendengaran
Alat
bantuan pendengaran tebaru yang dapat membuang segala bunyi-bunyi asing
sehinggan pemakai tidak dapat mendegar dengan jelas perbualan orang sekeliling,
di tambah pula dengan ganguan dari frekuensi handphone dan lain-lain alat
elktronik yang membuat bunyi kurang menyenangkan.
Jangan terkejut jika ada rakan yang memakainya tersenyum tanpa menghiraukan anda kerana ianya dapat disambung ke player mp3 atau handphone tanpa ganguan bunyi-bunyi lain. Harga USD6000 satu.
Jangan terkejut jika ada rakan yang memakainya tersenyum tanpa menghiraukan anda kerana ianya dapat disambung ke player mp3 atau handphone tanpa ganguan bunyi-bunyi lain. Harga USD6000 satu.
ALAT BANTU DENGAR / HEARING AID
Apa yang dimaksud dengan alat bantu Dengar?
Pada dasarnya Alat Bantu Dengar/ Hearing Aid membuat suara lebih keras
sehingga pendengaran yang menurun atau pendengaran yang kurang, orang dapat
mendengar dengan lebih baik.Hearing Aid tidak mengembalikan pendengaran normal
kembali apabila telinga telah rusak. Jadi Hearing Aids bukanlah satu-satunya
solusi untuk mengatasi tantangan dari kehilangan pendengaran. Itu merupakan
bagian dari program untuk memberikan rehabilitasi ke pendengaran yang menurun.
Apakah semua Hearing Aids dapat digunakan kesemua telinga?
Sejak terdapat banyak jenis dan tingkat penurunan pendengaran, Hearing
Aids harus dipasang secara terpisah. Audiologists/ Konsultan Penjual Hearing
aids yang akan membantu pasien dan memilih alat bantu yang sesuai untuk
masing-masing dari kehilangan pendengaran dan kebutuhannya.
CONTOH: MURID YANG MENGGUNAKAN BANTUAN ALAT
PENDENGARAN
Ada tiga jenis Hearing Aids secara umum,
berdasarkan Strategi pengolahan suara:
(i) ANALOG.Alat bantu Analog
memperkuat suara sesuai dengan waveforms tetapi biasanya kurang menawarkan
fleksibilitas dalam penyesuaian untuk memenuhi setiap kehilangan pendengaran.
(ii)PROGRAMMABLE.Alat bantu dengan system
programmable sebenarnya bantuan analog namun mereka dapat diatur oleh komputer
dan dengan itu lebih fleksibel.
(iii)DIGITAL. Alat bantu dengar
digital mengkonversikan sinyal analog menjadi sinyal digital, yang dapat
dimodifikasi oleh sebuah komputer untuk menyesuaikan keadaan tertentu
kebisingan latar belakang dan meningkatkan kejelasan bicara.
Gambar-gambar di atas
adalah antara alat dan pemakaian alat bantuan pendengaran. Ia banyak membantu
golongan yang mengalami masaah pendengaran.
Model Hearing Aids berdasarkan
tipenya terdiri dari:
1. Pocket Aid
Poket Aid adalah Bantu Dengar yang biasanya dikontongi oleh
pemakainya.Model ini sangat membantu para manula, dimana pengoperasiannya
sangat sederhana.
2. BTE ( Behind The Ear )
Behind-the-telinga (BTE) adalah alat bantu yang
digunakan dengan mengantungkan alatnya di belakang telinga dan dipasangkan
selang penghubung dari ujung Alat ke dalam telinga. BTE terdapat berbagai macam
kehilangan pendengaran dan biasanya lebih kuat.
3. In the Ear ( Dalam
Telinga )
In the Ear terdapat empat ukuran:
*.CIC ( Completely In Canal). Alat ini dibuat
sangat kecil dan seakan tersembunyi didalam liang telinga.Dulu ukuran CIC hanya
dapat digunakan pada kerusakan ringan(Mild) hingga agak berat (Moderate), akan
tetapi seiring dengan teknologi yang berkembang alat ini juga dapat digunakan
hingga kerusakan berat (severe).Karena ukurannya sangat kecil untuk Volume
menggunakan trimmer VC yang pengoperasiannya menggunakan obeng untuk
memutarnya.
*.MC ( Mini Canal). Ukuran alat ini lebih besar
sedikit dari CIC. Biasanya dibuatkan VC ( Volume Control)yang lebih besar dari
Trimmer VC dapat diputar langsung dengan jari.
*.ITC ( In The Canal) Alat ini menggunakan battery
yang lebih besar dari CIC dan MC.Alat ini dapat membantu penurunan pendengaran
sampai yang sangat berat.
*.ITE ( In The Ear ) Alat ini dapat membantu
penurunan pendengaran yang sangat berat sekali. Karena output yang dihasilkan
cukup kuat jadi alat ini juga menggunakan battery yang lebih besar dari ITC.
4. Spectacle
Type ini adalah model kacamata. Dimana komponen
Alat Bantu ini dipasang digagang kacamata.Alat Bantu ini mengandalkan getaran
pada ujung gagang yang menempel pada bagian tulang telinga.
Harga Alat Bantu Dengar secara umum disesuaikan
dengan teknologinya ,type dan merek. Kisaran harga ekonomi dibawah satu juta sampai
dua jutaan. Dengan Teknologi tercanggi sekarang harga alat bantu dengar bisa
mencapai 30 juta keatas untuk satu unit saja.
Mengapa alat bantu begitu mahal? Hearing Aid adalah
perangkat khusus dan banyak riset telah berkembang menjadi cara untuk meningkatkan
kualitas suara dari alat bantu dengar. Oleh karena itu, Hearing Aid membutuhkan
pembiayaan modal yang cukup tinggi.
Setelah membayar uang begitu mahal, apakah ada
jaminan bahwa saya akan mendapat manfaat dari alat bantu? Ada beberapa orang
yang tidak akan mendapat manfaat dari alat bantu dengar. Bantuan memudahkan
bagi pasien untuk mendengar suara. Namun, ia tidak menjamin akan kejelasan cara
berbicara. Berdasarkan profil individu, kami dapat membuat beberapa prediksi
tentang manfaat, yang sebagian besar tergantung pada sikap masing-masing
pengguna. Namun demikian, setiap individu yang berbeda dan hasil yang berbeda
pula.
Mereka yang dalam kesulitan keuangan akan dirujuk
ke Kedokteran Layanan Sosial untuk mendapatkan bantuan.Lebih baik untuk memakai
satu atau dua alat bantu? Menggunakan satu alat bila penurunan pendengaran
hanya sebelah saja.Akan tetapi bila kedua telinga mengalami kerusakan maka
dianjurkan menggunakan kedua telinga.Memakai dua alat bantu tidak akan membuat
anda dua kali lipat tuli! Memakai alat bantu di kedua telinga mungkin mampu
memberi beberapa keuntungan, seperti dapat mendengar lebih baik dalam
kebisingan, yang meningkatkan kemampuan untuk membatasi suara dan kejelasan
keseluruhan.Yang terpenting adalah keseimbangan pendengaran dari telinga satu
dengan yang lainnya akan lebih baik pula.
Berapa lama jangka waktu yang ketahanan Alat bantu
dengar? Jangka waktu menggunakan untuk alat bantu yang bervariasi dari orang ke
orang.Semua ini tergantung dari kebiasaan individu yang menggunakannya
bagaimana merawat alat bantu dengar itu sendiri.Biasanya Alat Bantu Dengar bisa
bertahan 4 sampai 5 tahun.
Bagaimana cara memelihara alat bantu? Anda
dilengkapi dengan alat bantu sebuah instruksi manual. Harap membacanya dengan
seksama untuk tips tentang alat bantu tentang perawatannya. Audiologists yang
juga akan menginstruksikan secara rinci setelah Anda memperoleh bantuan
pendengaran . Alat bantu dengar ini pada umumnya tidak tahan air dan hanya di
dekat cetakan telinga ( Earmold )dari BTE dapat dicuci. Salah satu masalah yang
paling umum adalah kotoran telinga yang terperangkap dalam lubang pada
selangnya. Karena itu, pastikan Anda membersihkan alat bantu Anda secara
teratur, seperti yang diinstruksikan dalam manual, untuk mencegahnya.
Perawatan Hearing Aids:
1. Menghindari alat bantu terjatuh dari ketinggian tertentu.
2. Jangan letakan alat bantu untuk suhu tinggi.
3. Jaga alat selalu kering!
4. Simpan di tempat yang aman kering atau menggunakan bantuan kit-kering
atau humidifier ( Dapat dibeli di supermarket). Hindari kontak dengan air.
Jangan menggunakan pembersih untuk membersihkan alat bantu Anda.
5. Menyimpan baterai di tempat kering yang aman dari jangkauan
anak-anak. Baterai dapat beracun jika tertelan.
6. Telinga berlapuk pembersihan harus dilakukan secara teratur setiap 3
hari atau lebih jika diperlukan. Lepaskan cetakan dari alat bantu dan mencuci
di air hangat bersabun (dianjurkan dengan sabun anti bakteri). Keringkan
cetakan dan dapat menggunakan pengering untuk menghapus atau uap air yang
terdapat dalam selangnya. Bersih cetakan sebaiknya pada malam hari untuk
membiarkan mereka untuk bermalam supaya kering sebelum digunakan kembali.
7. Pastikan cetakan dan hook terpasang dengan baik
8.Cek baterai dengan baterai tester.
9. Pastikan volume diatur ke tingkat yang dianjurkan.
10. Pastikan switch disetel M dan tidak di T.
Meskipun Alat Bantu Dengar menggunakan baterai ,
maka tegangan (1.4V) terlalu rendah untuk memancarkan dari radiasi berbahaya
apapun. Tiba-tiba suara keras seperti petir tidak akan menimbulkan trauma
apapun sebagai alat bantu paling ada filter untuk memblokir keluar suara, yang
terlalu keras.
Tidak ada bukti nyata untuk menunjukkan bahwa satu
dari pendengaran akan berubah dengan menggunakan alat bantu. Jika dipasang
dengan benar alat bantu hanya akan membantu anda untuk mendengar lebih baik.
Tidak akan merusak telinga Anda. Perubahan dalam pendengaran cenderung
disebabkan oleh faktor lain seperti usia, penyakit, pengobatan, dll
RUJUKAN / SUMBER
BUKU :
1.
Pendidikan
Khas Untuk Kanak-kanak Istimewa, Jamilia K.A Mohamed, PTS Profesional
Publishing, 2005, Kuala Lumpur.
2.
Penterjemahan
dan Bahasa Isyarat, Hasrua Che Omar, Institut Terjemahan Dan Buku Malaysia,
2009, Kuala Lumpur.
3.
Bunyi
dan Pendengara, Claire Clewellyn, Institut Terjemahan Dan Buku Malaysia, 2010,
Kuala Lumpur.
4.
Keperluan
Pendidikan Khas dan Internet, Christ Tan, Penerbitan Alaf, 2007, Batu Cave.
5.
Panduan
Pengajaran Pelajar Masalah Pendengaran, Badlishah B Ahmad Tajuddin, Penerbitan
Telaga Bakti, 2005, Semenyih.
6.
Penggunaan
Bahasa Isyarat, Maunah Shamsuddin, Penerbitan Pusat Bantuan Bahasa
Isyarat,2008, Kuala Lumpur
LAMAN WEB:
ii.
www.scribd.com/doc/25498931 -
v.
http://www.scribd.com/doc/41995101/Alat-Bantu-Pendengaran
No comments:
Post a Comment