PEMARKAHAN
|
||
1.
|
TUGASAN 1
|
|
2.
|
TUGASAN 2
|
|
3.
|
E- FORUM
|
|
JUMLAH
|
KAE 3013 EKSPRESI KREATIVITI KANAK-KANAK
TAJUK
TUGASAN INDIVIDU
1
SENI KREATIF MUZIK
|
KUMPULAN
UPSI B03 (A112PJJ)
DISEDIAKAN
OLEH
NAMA
|
NO. ID
|
NO.
TELEFON
|
ROHAIZA
BT RAZALI
|
D20102040759
|
0126524908
|
NAMA TUTOR E-LEARNING : _LOY CHEE LUEN
TARIKH SERAH : 2 MEI 2012
ISI KANDUNGAN
PERKARA HALAMAN
1.0 PENDAHULUAN 3
2.0 DEFINISI SENI
MUZIK 4
3.0 SEJARAH
MUZIK 5
4.0 SENI KREATIF
MUZIK 6
- 7
5.0 BIDANG SENI
KREATIF DAPAT
MENYUMBANG KEPADA PERKEMBANGAN
DAN PEMBELAJARAN KANAK-KANAK. 8 - 10
6.0
SENI KREATIF MUZIK MENINGKATKAN
KESEDARAN KANAK-KANAK TERHADAP
KEPELBAGAIAN BUDAYA DI MALAYSIA. 11
- 12
7.0 SENI MUZIK MEMUPUK SEMANGAT 12
- 13
SETIAKAWAN ANTARA MURID DALAM
MENGENALI PELBAGAI BUDAYA
8.0 PBS
PENDIDIKAN MUZIK 14
- 17
9.0-
PENGARUH MUZIK DALAM PROSES 18
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
10- INFORMASI
MUZIK 19
11.0 PENUTUP 20
12.0 RUJUKAN 21
TUGASAN INDIVIDU 1
1.0 PENDAHULUAN
Kanak-kanak dilahirkan
dengan mempunyai
sifat yang dinamik dan berkembang
mengikut fitrah semulajadi
proses tumbesaran mereka. Penglibatan- kanak-kanak
dalam aktiviti yang melibatkan seni seperti seni visual dan senimuzik berupaya memberikan rangsangan dan pembangunan kepada mereka dari pelbagai aspek. Pembangunan tahap kreativiti
kakank-kanak dapat dipertingkatkanselain mewujudkan rasa sensitiviti
kanak-kanak terhadap alam sekelilingnya.Setiap kanak-kanak yang normal
mempunyai lima deria iaitu deria rasa, deria bau, deria dengar, deria
lihat dan deria sentuh. Penggunaan deria yang baik akan dapatmelahirkan kanak-kanak yang mampu membuat pemerhatian
secara aktif, dan ianyamenggalakkan interaksi yang kritis dan kreatif dengan alam, alat dan
bahan.
Kanak-kanak perlu diberi peluang untuk
melahirkan perasaan dan mengembangkan dayakreativiti mereka melalui lukisan,
kraf tangan, muzik, nyanyian, pergerakan kreatif, puisi
dan drama. Penglibatan
aktif dan proses aktiviti yang berkesan
berupaya menggalakkan
perkembangan kognitif, afektif
dan psikomotor
kanak-kanak, disamping memupuk kreativiti, dan nilai
estetika.Selain itu, kreativiti kanak-kanak boleh dikembangkan dengan
menggalakkanmereka menulis cerita, bermain muzik, melukis dan sebagainya. Melalui aktiviti seni seperti
inilah, daya estetika dan kreativiti kanak-kanak dapat dipertingkatkan.
Justeru,salah satu cara asas untuk
memenuhi perasaan ingin tahu dan kehendak kanak-kanak adalah melalui seni
yang mampu membangunkan potensi mereka untuk menjadi insanyang kreatif dan imaginatif.
Pengalaman dalam melakukan
aktiviti seni secara berkesan membolehkan
kanak-kanak meluahkan keinginan dan keperluan
mereka. Lazimnya, mereka
dapat membina pengalaman baru
hasil daripada beberapa penerokaan dalam
kehidupan seharian
dan akan berasa seronok
apabila dapatmencipta sesuatu yang baru dengan cara tersendiri
dalam pelbagai bentuk. Cara yang unik ini mencerminkan kreativiti kanak-kanak.
2.0 DEFINISI SENI MUZIK
Muzik ialah bunyi yang diterima
oleh individu dan berbeza bergantung kepada sejarah, lokasi, budaya dan
citarasa seseorang. Definisi sebenar muzik juga berbeza:
- Bunyi yang dikira sedap oleh pendengarnya
- Apa apa bunyi yang dihasilkan secara sengaja oleh seseorang atau
kumpulan
Walaupun muzik adalah sejenis fenomena intuisi,
untuk mencipta, memperbaiki dan mempersembahkannya adalah suatu seni. Mendengar muzik
pula adalah sejenis hiburan manakala mempelajari dan memahaminya adalah sejenis
bidang/disiplin.
Muzik adalah sebuah fenomena yang sangat unik.
Ian boleh dibunyikan dengan beberapa gabungan alat muzik.
1-
Rujukan definisi
dari Kamus Dewan Edisi 3, Dewan Bahasa Pustaka,Kuala Lumpur
3.0 SEJARAH MUZIK
Muzik bermula hampir
seusia dengan kehadiran manusia moden homo-sapien 180,000 hingga 100,000 tahun
dahulu. Tiada siapa tahu bila manusia mula mengenal seni dan muzik. Dari
penemuan arkeologi di lokasi-lokasi seperti benua Afrika sekitar 180,000 tahun
hingga 100,000 tahun dahulu telah menunjukkan kepada perubahan evolusi
pemikiran otak manusia. Dengan otak manusia yang lebih pintar dari haiwan,
mereka membuat pemburuan yang lebih terancang sehingga boleh menumpaskan haiwan
yang besar. Dengan keupayaan otak ini, mereka berfikir lebih jauh hingga ke
sebalik reality mencapai imaginasi dan spiritual. Bahasa untuk perhubungan mula
terbentuk diantara mereka. Dari bahasa & perkataan ringkas untuk amaran
bahaya & nama-nama haiwan buas, perlahan-lahan beberapa perkataan muncul
untuk menamakan benda dan nama panggilan untuk sesorang.. Entah, sama ada
mereka sudah pandai berasa bosan atau sesuatu didalam fikiran mereka yang
membuatkan mereka mula mengumpul manik-manik dari cengkerang siput laut sebagai
perhiasan untuk rantai leher. Mereka mula mengores garisan diatas kayu dan
batuan dengan corak-corak menggambarkan pemikiran mereka. Dinding-dinding gua
tempat mereka berlindung dilukis dengan warna-warna dari tumbuh-tumbuhan.
Dalam kehidupan nomad
mereka yang berpindah-randah mereka mungkin telah melihat banyak kejadian alam
seperti panahan petir yang memulakan kebakaran hutan. Daging binatang yang
terbakar api kebakaran.mempunyai rasa berbeza dan lebih lazat. Kemudian
terlintas difikiran mereka bagaimana cara hendak menghidupkan api untuk
memasak, memanaskan badan dan menjauhi haiwan buas mengguna api. Selepas makan
malam memakan hasil buruan mereka pada siang hari, mereka berbual dan bercerita
mengenai kisah silam mereka. Bentuk pendidikan dan hiburan terawal manusia.
Sama seperti sekolah & TV manusia di zaman moden. Seorang dari mereka
mungkin mendapat idea mengambil tulang kaki kering haiwan buruan yang menjadi
makanan mereka dan mula meniup ke rongga mengeluarkan bunyi. Ada juga yang
mendapat inspirasi dari pemerhatian kepada alam semulajadi bila angin
menghembus kedalam rongga kayu atau bambu yang mengeluarkan bunyi. Kayu dikorek
lubang ditiup menjadi flute purba. Manusia meluahkan perasaan mereka takut &
gembira menggunakan suara mereka. Bermain-main dengan suara mereka menjadi
chant, hymn atau syair nyanyian kecil daripada inspirasi kicauan burung.
Kayu-kayu dan batuan keras dipukul mengeluarkan bunyi irama yang mengasyikkan.
Mungkin secara tidak sengaja mereka telah mengetuk kayu pokok yang berongga
didalamnya dengan batang kayu yang mengeluarkan bunyi kuat. Kulit binatang yang
mereka guna sebagai pakaian diletak pula untuk menutup rongga kayu besar
menjadi gendang, di palu menjadi irama-irama purba.
4.0 SENI KREATIF
MUZIK
Apabila
disebut tentang muzik, kita akan
membayangkan
lagu-lagu nyanyian,
mainan alat-alat muzik seperti gitar, dram, piano dan sebagainya atau nyanyian
lagu-lagu dari radio, televisyen, kaset, cakera padat dan lain-lain.
Muzik mempunyai hubungan yang rapat dengan kehidupan kita. Melalui muzik,
seseorangitu akan dapat
melahirkan dan menyatakan
kegembiraan, keriangan,
kesedihan,kemarahan,
kedamaian, kemenangan, kekalahan, kekuatan dan lain-lain fenomenakehidupan.
Muzik juga boleh menggambarkan emosi seseorang, malahan ia
mampu menggantikan
pernyataan melalui pertuturan atau tingkah laku.
Oleh yang demikian, Muzik adalah satu aspek yang sangat penting dan berkesan
dalam perkembangan emosi, sosial, fizikal
dan kognitif kanak-kanak.Pengalaman
awal muzik dalam kalangan kanak-kanak adalah satu peringkat yang sangat penting
yang boleh membantu kanak-kanak dari segi pembinaan, penukaran dan pengembangan
konsep. Pada tahap ini kanak-kanak mengalami perkembangan dalam persepsi
multisensori, pengawalan motor,
kemahiran penyelesaian masalah,mencipta
dan kemahiran menyoal. Muzik
sering menjadi elemen
yang memberi keseronokan dan alat untuk
meluahkan perasaan bagi kanak-kanak.( Suseela Balakrishnan, Norliah Kasim,
Amali Ibrahim & Kamisah Buang, 2008 )
Muzik moden
Muzik moden ialah muzik masa kini yang terbit
hasil daripada perjalanan dan perkembangan sejarah itu sendiri dari pada
kemunculan tamadun terawal sehingga lah pertembungan budaya akibat dari
perdagangan dan penaklukan telah membawa dan menyebarkan muzik juga budaya dari
tamadun - tamadun tersebut ke seluruh dunia. Contohnya jalan sutera yang
menghibungkan timur dan barat, peluasan empayar seperti Greek dan Rom,
peperangan antara tamadun Eropah dan Islam dalam perang salib dan perpindahan manusia
ke tanah atau benua baru seperti benua America utara dan selatan. Penguasaan
ekonomi barat ke atas pasaran dunia serta inovasi teknologi barat membantu
menyebarkan muzik Amerika dan Eropah. Penciptaan dan invovasi yang terbit dari
hasrat manusia untuk merakam bunyi persekitarannya telah menyebabkan
terciptanya alat perakam bunyi seperti phonograph dan gramophone pada akhir
abad ke 19. Dengan terciptanya radio serta TV, muzik boleh dicapai manusia
sehingga ke seluruh dunia. Amerika dan Eropah yang menguasai pasaran LP piring
hitam dan segala bentuk pengedaran muzik telah menyebabkan muzik dari kedua-dua
benua itu menjadi popular keseluruh dunia.
2. Seni Muzik
Moden, Ahmad Zailani B Dahlan,2010,Penerbitan Titipan Suria Publishing, Shah
Alam
5.0 BIDANG SENI
KREATIF DAPAT MENYUMBANG KEPADA PERKEMBANGAN DAN PEMBELAJARAN KANAK-KANAK.
Muzik
sentiasa menjadi sebahagian penting dalam sistem pembelajaran kanak-kanak. Contohnya,
seorang ibu akan mendendangkan irama lagu semasa mendodoikan anaknya untuk
tidur. Rangsangan stimulasi ini memberikan perkembangan yang sihat kepada bayi
dan kanak-kanak. Kajian terbaru membuktikan bahawa muzik boleh memantapkan
perkembangan bahasa, hubungan bunyi-perkataan, keupayaan matematik kanak-kanak
dan sesetengah meningkatkan keupayaan intelektual kanak-kanak. Misalnya, muzik
klasik yang lahir dari budaya Eropah
sekitar tahun 1750-1825. Muzik klasik ini ialah satu istilah yang memberi tiga
makna yang berbeza iaitu muzik tradisi Eropah yang berkaitan dengan kebudayaan yang
sangat tinggi nilainya dan berbeza dengan muzik popular moden atau muzik
tradisi lama (termasuk muzik-muzik tradisi di negara bukan Eropah). Tradisi
Eropah begitu juga yang hamper sama dengan sesetengah tradisi bukan Eropah.
Satu bahagian terperinci dalam pembangunan tradisi muzik seni Eropah yang
berakar umbi dari kurun ke-18. Istilah muzik klasikal tidak muncul sehingga
awal abad ke-19.
Ia diperkenalkan di dalam
usaha untuk membawa era Bach hingga keBeethoven sebagai salah satu
"seni" di dalam zaman kegemilangan seni ukiran arca, seni bina dan
antikuiti klasik. Ini adalah kerana, kebiasaannya seni muzik tidak kekal
hayatnya. Semenjak dari itu, istilah ini digunakan sebagai penggunaan genre
muzik yang bermaksud bukan muzik popular atau muzik tradisi lama. Kepentingan
muzik klasik kepada kanak-kanak ialah dapat memberi ketenangan kepada
kanak-kanak kerana muzik klasik ini mempunyai nada yang menenangkan kepada
pendengar. Selain itu, muzik klasikal membantu
mengekalkan perhatian dan tumpuan kanak-kanak, menjadikan mereka tenang dan
patuh.
Ibu bapa juga boleh mengetahui perasaan bayi anda dengan
mengaitkan muzik atau bunyi yang menghasilkan reaksi tertentu. Misalnya,
apabila bayi atau anak tidak gembira, ibu biasanya akan mendakap anak mereka,
mendendang atau mendodoikan anak dengan irama muzik. Tidak kisahlah jika anda
boleh menyanyi dengan sedap atau tidak, nada yang tenang atau melodi yang
mendamaikan di sebalik suara ibu membantu menenangkan emosi bayi. Ringkasnya,
bunyi yang tenang mempunyai kesan menenangkan terhadap bayi. Lagu pop atau
rancak boleh meningkatkan semangat kanak-kanak, menjadikan mereka gembira dan
bertenaga, apabila mereka menari mengikut irama muzik. Sebaliknya, muzik
klasikal membantu mengekalkan perhatian dan tumpuan kanak-kanak, menjadikan
mereka tenang dan patuh.
Muzik
juga memiliki keupayaan memulih ke atas kanak-kanak. Mengikut hasil kajian yang
dijalankan oleh Stanford University telah mendedahkan bahawa muzik meningkatkan
pembacaan untuk kanak-kanak dileksia. Seperti
yang dinyatakan dari awal, pengalaman muzikal boleh meningkatkan keupayaan otak
untuk mengenalpasti dengan cepat perubahan bunyi dan nada. John Gabrielli,
bekas Profesor Psikologi Stanford menekankannya dengan berkata: apa yang ditunjukkan oleh kajian ini, yang
penting, terdapat aspek tertentu bahasa.Yang berubah dalam minda dan otak
manusia dengan latihan muzikal.? Kajian dijalankan turut mencadangkan bahawa
memainkan alat muzik mempunyai faedah kognitif, walaupun tahap ukurannya belum
ditentukan.
Selain daripada itu, muzik
juga telah dikaitkan dengan peningkatan celik huruf. Malah, muzik sememangnya
menjadi komponen penting dalam perkembangan bahasa kerana ia merupakan cara
yang baik untuk melibatkan kanak-kanak dalam menerokai bunyi dan perkataan,
manakala irama pula alat yang berguna untuk meningkatkan memori. Contoh terbaik
adalah lagu huruf. Sesetengah orang dewasa masih menyanyikan ABCDE hingga Z
untuk membaca huruf. Dengan pendedahan muzik dan latihan muzikal, anak anda
berupaya untuk memahami maklumat baru dengan lebih baik dan cepat, kerana muzik
meningkatkan keupayaan mental.
Dalam
usia enam tahun pertama kanak-kanak
boleh berlagu mengikut irama apabila mereka cuba membezakan deria dan bunyi
dari irama muzik serta memperoleh penyampaian visual bunyi tersebut. Proses
mendapatkan maksud dari bunyi merupakan kunci utama untuk permulaan kanak-kanak
dalam perkembangan bahasa. Semasa usia
bertatih, anak boleh menentukan penekanan terhadap bunyi seperti Tidak dan
Berhenti, diikuti oleh bunyi geram, nada tinggi atau lain-lain konotasi
agresif. Ini juga boleh digunakan untuk
perkataan positif seperti, Baik, Bagus atau Hebat. Kanak-kanak berupaya untuk
mentafsirkan maksud melalui nada perkataan; umumnya jika apa-apa perkataan yang
diucapkan tidak mempunyai ritma yang betul, tidak ada seorangpun yang boleh
memahaminya.
Di
samping itu, satu lagi faktor positif muzik adalah ia merangsang keyakinan dan
harga diri kanak-kanak.Ya, muzik boleh memberikan faktor penting untuk
perkembangan dan pembesaran kanak-kanak. Bagaimanapun, ibu bapa dinasihatkan
tidak menggunakan pelajaran muzik yang boleh memberi tekanan kepada anak-anak
sehingga melampaui keupayaan mereka kerana ini boleh memberikan akibat
negatif. Keseronokan adalah kunci kepada
apa jua proses pembelajaran dan ibubapa perlu sentiasa bersama anak dan
berinteraksi dengan mereka untuk memperoleh sepenuhnya kreativiti anak mereka,
meningkatkan kemahiran motor atau mengatasi halangan kognitis anak mereka.
Lagu berasaskan muzik banyak berdasarkan tema persekitaran seperti
menggunakan bunyi binatang akan memberi kanak-kanak ruang untuk mengenal
binatang-binatang yang ada pada persekitaran mereka. Muzik dapat membantu
perkembangan keseluruhan kanak-kanak kerana kanak-kanak gemarkan irama dan juga
membolehkan kanak-kanak melahirkan perasaan dan idea mengenai diri dan
persekitaran mereka. Menerusi muzik dan nyanyian, kanak-kanak dapat memperkukuhkan
konsep-konsep kendiri yang positif serta merupakan antara perkara pertama yang
ditangkapi oleh deria kanak-kanak. Kanak-kanak cepat memberi respon kepada
tepukan tangan, bunyi-bunyia dan suara di sekitar mereka. Ianya, membolehkan
kanak-kanak mengingati, menyerap dan bertindak balas mengikut cara dan gaya
kreatif yang tersendiri.
Selain itu, ianya boleh
dikaitkan dengan pembinaan dan pertumbuhan fizikal kanak-kanak. Kanak-kanak
boleh menggunakan keseluruhan anggota badan mereka dalam bentuk pengajaran
bertema sambil menari dalam bulatan atau dalam barisan panjang.
3. Kanak-kanak Dalam Dunia Seni; Maria
Sahabbuddin, 2008, Penerbitan Cahaya Gemilang, Petaling Jaya
6.0 SENI
KREATIF MUZIK MENINGKATKAN KESEDARAN KANAK-KANAK TERHADAP KEPELBAGAIAN BUDAYA DI MALAYSIA.
Muzik adalah
satu cabang seni. Muzik adalah satu aspek yang sangat penting dan berkesan
dalam perkembangan emosi, sosial, fizikal dan kognitif kanakkanak. Pengalaman
awal muzik dalam kalangan kanak-kanak adalah satu peringkat yang sangat penting
yang boleh membantu kanak-kanak dari segi pembinaan, penukaran dan pengembangan
konsep. Pada tahap ini kanak-kanak mengalami perkembangan dalam persepsi
multisensori, pengawalan motor, kemahiran penyelesaian masalah, mencipta dan
kemahiran menyoal. Muzik sering menjadi elemen yang memberi keseronokan dan
alat untuk meluahkan perasaan bagi kanak-kanak. Justeru itu, tidak dinafikan
muzik mampu meningkatkan kesedaran kanak-kanak terhadap kepelbagaian budaya di
Malaysia.
Sementara
itu, sebagai sebuah negara yang mempunyai pelbagai bangsa dan budaya, komponen
ini sangat perlu dititikberatkan dalam pengajaran dan pembelajaran kanak-kanak.
Memahami budaya boleh menanamkan semangat cintakan warisan dan akan tertanam di
dalam jiwa kanak-kanak untuk memelihara warisan tersebut untuk kegunaan mereka
juga generasi akan datang. Objektif warisan budaya adalah untuk mendedahkan
kanak-kanak kepada kepelbagaian masyarakat di Malaysia di samping memahami
budaya dan kepercayaan mereka. Tujuan mengenali pelbagai masyarakat yang
terdapat di Malaysia adalah untuk mewujudkan sifat saling faham memahami antara
kaum. Dengan ini, maka rasa percaya dan hormat-menghormati akan wujud di dalam diri kanak-kanak di Malaysia
sejak dari kecil lagi.
Antara
usaha utama dalam memperkasa kesedaran kepelbagaian budaya dalam diri
kanak-kanak adalah dengan penerapan
kefahaman yang mana budaya merupakan
jelmaan nilai-nilai masyarakat setempat
seperti muzik, tarian asli, dan sebagainya. Hal ini dapat dilihat dengan
adanya penganjuran aktiviti-aktiviti yang membangunkan budaya ilmu,
memartabatkan penggunaan bahasa Melayu dalam segenap lapangan dan mengetengahkan
seni budaya seperti muzik tradisional
kepelbagaain kaum yang kaya dengan pengaruh budaya setempat.
Dalam bidang seni kreatif
muzik kepelbagaian budaya di Malaysia, dapat dilihat banyak hasilan seni
tradisi itu semakin mendapat perhatian. Hasil seni muzik tradisi kian mendapat tempat di hati generasi muda. Malahan nilai-nilai sosial
terhadap seni persembahan muzik tradisi itu didapati semakin diberikan
perhatian. Dengan ini, kanak-kanak pun tidak ketinggalan merasai tempias bahang
kepesatan seni kreatif bidang muzik ini.Namun, ianya perlu
di semai oleh para pendidik dan ibu bapa untuk berbudaya sebagaimana
dikehendaki oleh masyarakat. Sebagai pendidik, adalah menjadi tanggungjawab guru
untuk menerapkan kesedaran terhadap adanya nilai muzik kepalbagaian budaya di
Malaysia.
Kesedaran kanak-kanak
terhadap kepelbagaian budaya di Malaysia juga dapat dipupuk apabila adanya Pelaksanaan
pertandingan Kempen Cinta Negara di
bawah program Setia Bestari, Jabatan Penerangan Malaysia yang bermula pada
tahun 2003. Ianya mempunyai matlamat yang jitu untuk mempertingkatkan kesedaran
dan kefahaman rakyat melalui kebolehan peserta bercerita berdasarkan skrip
dengan menggunakan kaedah-kaedah komunikasi bersemuka. Peserta-peserta juga
akan dibenarkan menggunakan alat bantuan media seperti muzik, visual, teknik
lampu dan lain-lain untuk menarik minat penonton. Pertandingan
ini juga adalah bertujuan untuk memberi peluang kepada rakyat Malaysia untuk
melahirkan pendapat, pandangan dalam bentuk seni dan budaya masyarakat
Malaysia.
7.0 SENI
MUZIK MEMUPUK SEMANGAT SETIAKAWAN ANTARA MURID DALAM MENGENALI PELBAGAI
BUDAYA
1-
JENIS-JENIS SENI MUZIK
Murid sejak dari dulu telah terdedah pelbagai
jenis muzik. Sama ada berbentuk seni muzik tradisional, moden kontemporari,
seni muzik asli, seni muzik yang mengambarkan sesuatu kaum . Akan tetapi ketika
itu kanak-kanak masih belum dapat mengenali seni muzik itu secara khusus dan
tepat istilahnya. Pada pemikiran mereka seni uzik adalah nyanyian dan bermain
alat muzik. Mereka kurang diberi pendedahan mengenai nama-nama jenis-jenis seni
muzik secara tepat.
2-
KEPELBAGAIAN SENI MUZIK
Ia terbahagi kepada pelbagai cabang dalam seni
muzik ini, sama ada dalam bentuk nyanyian, mencipta lirik, membuat lagu,
mengarah muzik atau pancaragam seperti okestra, penata bunyi dlam drama atau
filem atau dalam pembuatan iklan. Semua perkara dalam kehidupan yang mempunyai
unsur lagu dan lirik adalah berkait rapat dengan muzik. Akan tetapi kanak-kanak
lebih mengenali muzik sebagai menyanyi, bermain alat muzik dan mungkin juga
menari. Pemahaman demi pemahaman oleh muri-murid ini akan terbina melalui
proses pendidikan muzik di sekolah secara langsung atau tidak. Ia juga
dipengaruhi dengan perkembangan seni muzik Tanah Air.
3-
MEMAHAMI SETIAP KAUM ADA IDENTITI MUZIK
Apabila seseorang kanak-kanak itu mendapat pendidikan secara formal dan
mula bercampur dengan rakan-rakan pelbagai kaum, melalui pemerhatian dan
mendengar mereka akan terdedah dengan muzik
bagi setiap kaum. Maka mereka akan memahami identiti muzik mengikut
kaum. Misalnya permainan alat muzik
seprti tabla atau sitar secara automatik mereka akan menyatakan muzik orang
india. Manakala bagi kaum cina, melalui tarian dan gendang ketika tarian singa
mereka akan memahami bahawa muzik itu adalah dari kaum cina. Sememangnya setiap
kaum ada identiti muziknya yang tersendiri.
4- Seni Muzik Tradisional Kaum di Malaysia, Ahmad
Zailani B Dahlan,2010,Penerbitan Titipan Suria Publishing, Shah Alam
8.0 PBS
PENDIDIKAN MUZIK
PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH (PBS)
8.1 Pengenalan
Pengoperasian
PBS mula dilaksanakan bagi Tahun 1 pada
Sesi Persekolahan Tahun 2011 dan Tingkatan 1 pada Sesi Persekolahan Tahun 2012.
8.2 Dasar Pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan
Sekolah
PBS ditadbir mengikut kuasa-kuasa yang diberikan oleh Menteri Pelajaran
kepada Pengarah Peperiksaan berdasarkan Akta Pendidikan 1996 (Akta 550) :
Seksyen 67 -Penilaian Murid, Seksyen 68 - Peperiksaan dan Seksyen 69 – Larangan
Tentang Pengendalian Peperiksaan dan Peraturan-Peraturan Pendidikan (Penilaian
dan Peperiksaan) 1997, Bahagian II, Perkara 3 iaitu:
a-
untuk memberi nasihat, memantau dan membuat
analisis tentang penilaian berasaskan sekolah;
b-
untuk mengendalikan semua peperiksaan mengikut
peraturan-peraturan, garis panduan dan arahan tentang peperiksaan;
c-
untuk
mengadakan peperiksaan;
d-
untuk
mengendalikan pemantauan peperiksaan;
e-
menguatkuasakan peraturan-peraturan, garis
panduan dan arahan tentang peperiksaan.
8.3 Pentaksiran Berasaskan Sekolah
PBS merupakan satu bentuk pentaksiran yang dilaksanakan di sekolah. PBS
dirancang, ditadbir, diskor dan dilaporkan secara terancang mengikut prosedur
yang ditetapkan oleh Lembaga Peperiksaan. PBS dikendalikan oleh pihak sekolah
dan pentaksirannya dilaksanakan oleh guru-guru mata pelajaran secara berterusan
dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Pengajaran dan pembelajaran di
peringkat sekolah rendah menggunakan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR)
dan peringkat menengah menggunakan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM).
Komponen PBS terdiri daripada Pentaksiran Sekolah (PS), Pentaksiran Pusat (PP),
Pentaksiran Aktiviti Jasmani, Sukan & Kokurikulum (PAJSK) dan Pentaksiran
Psikometrik (Psi).
Pentaksiran
Sekolah (PS)
a- Pentaksiran yang dirancang, dibina,
ditadbir, diperiksa, direkod dan dilapor oleh guru sekolah yang berkenaan.
b- Pentaksiran formatif dijalankan seiring
dengan proses pengajaran dan pembelajaran (Contoh: lembaran kerja, pemerhatian,
kuiz, senarai semak, laporan tugasan dan tugasan rumah); dan
c- Pentaksiran sumatif dijalankan di akhir
suatu unit pembelajaran (Contoh: ujian bulanan, ujian semester).
PS berfungsi sebagai pentaksiran untuk pembelajaran (assessment for
learning) dan pentaksiran tentang pembelajaran (assessment of learning) dan
merujuk kepada Standard Prestasi yang disediakan oleh Lembaga Peperiksaan
berdasarkan KSSR dan KSSM. Proses pentaksiran sekolah adalah seperti berikut:
a-
Mengenal pasti konstruk atau perkara yang hendak
ditaksir;
b-
Merancang, memilih serta membina dan mentadbir
instrumen pentaksiran yang memberi peluang kepada murid mempamerkan atau
mempersembahkan hasil kerja yang relevan;
c-
Menilai hasil kerja murid dengan merujuk kepada
deskriptor dan evidens dalam standard prestasi untuk menentukan tahap
penguasaan murid;
d-
Memberi maklum balas kepada murid tentang
prestasi mereka berdasarkan kekuatan dan kelemahan serta merancang dan
melaksanakan langkah penambahbaikan; dan
e-
Merekod prestasi dalam portfolio untuk rujukan
guru, penyelaras, murid dan ibu bapa.
Pentaksiran
Pusat (Pp)
Pentaksiran yang dilaksanakan di peringkat sekolah oleh guru berdasarkan
tugasan yang dikeluarkan oleh Lembaga Peperiksaan dalam tempoh tertentu
mengikut mata pelajaran tertentu berdasarkan standard prestasi dan penjaminan
kualiti melalui pemantauan dan penyelarasan. Kaedah pelaksanaan PP dikendalikan
oleh pihak sekolah dan pentaksirannya dilaksanakan oleh guru-guru mata
pelajaran dalam tempoh yang ditetapkan semasa proses pengajaran dan
pembelajaran. Tugasan, peraturan pelaksanaan dan panduan penskoran serta kaedah
pelaporan dihasilkan oleh Lembaga Peperiksaan. Sekolah mentadbir, menskor hasil
kerja murid dan menyediakan pelaporan untuk mengukur proses dan produk yang
autentik. PP ditaksir menggunakan pelbagai kaedah:
a-
Kerja Kursus;
b-
Projek;
c-
Ujian Lisan (Mata Pelajaran Teras dan Elektif);
d-
Tugasan dan Folio;
e-
Pemerhatian;
f-
Kemahiran Amali;
g-
Persembahan dan Pembentangan Lisan; dan
h-
Ujian Bertulis (Mata Pelajaran Teras)
Prinsip-prinsip
Pentaksiran Pusat di peringkat rendah dan menengah rendah adalah:
Lembaga
Peperiksaan membekalkan format dan tugasan pentaksiran;
a- Tugasan berbeza setiap tahun;
b-
Dilaksana di sekolah;
c- Tempoh masa pelaksanaan ditetapkan bagi mata
pelajaran terpilih dari kumpulan mata pelajaran teras dan wajib;
d- Ditaksir oleh guru mata pelajaran;
e- Skor berdasarkan Standard Prestasi
yang dikeluarkan oleh Lembaga Peperiksaan;
f-
Pemantauan dan penyelarasan peringkat dalaman
dan luaran dilaksanakan bagi menjamin kualiti dan standard; dan
g-
Pelaporan Pentaksiran Pusat dan Pentaksiran
Sekolah digabungkan akhir tahun persekolahan rendah dan menengah rendah.
8.4 Penilaian Seni Muzik ( Kurikulum Standard
Sekolah Rendah-KSSR) Ujian Aptitud Khusus
Ukuran
kebolehan khusus yang berkaitan dengan potensi diri murid dalam sesuatu bidang
pekerjaan atau khusus:
muzik
(pintar muzik);
kreativiti
(pintar minda);
interpersonal
(pintar orang - pengalaman sosial);
intrapersonal
(pintar diri - refleksi kendiri);
kinestatik
- jasmani (pintar jasmani); dan
naturalis
(pintar naturalisme).
Inventori Personaliti Ukuran
ciri-ciri perilaku unik dan stabil yang ada pada setiap individu yang
membezakannya dengan orang lain untuk:
membantu
guru mengenal pasti aspek-aspek sikap dan personaliti individu murid supaya
strategi pengajaran yang sesuai dapat digunakan;
membantu
murid memahami personaliti diri sendiri dan orang lain untuk tujuan
berinteraksi; dan mengenalpasti stail pembelajaran.
- Dipetik
daripada : Panduan dan Peraturan Pentaksiran Berasaskan Sekolah. Kuala
Lumpur: Lembaga Peperiksaan Malaysia. (2011)
9.0- PENGARUH
MUZIK DALAM PROSES PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Bagi masyarakat
dahulukala, muzik berfungsi sebagai alat media untuk melaksanakan amalan magis
dalam kepercayaan mereka. Bagi proses pembelajaran ia mewujudkan suatu proses
pengajaran yang mengasyikkan dengan kepelbagaian pengaruh jenis dan alatan seni
muzik. Murid diperkenalkan dengan pelbagai jenis dan alatan muzik. Ia
menajdikan murid sangat seronok untuk bermain alatan muzik. Ia mengeluarkan
rasa ceria dan gembira di dalam diri anak murid.
Masyrakat primitif melihat magis dalam bentuk muzik dari
tiga sudut, iaitu;
( a ) Irama – Penekanan diutamakan mengenai corak
irama yang terhasil oleh alatan muzik.
( b ) Ulangan – merujuk kepada berapa kali ulangan
yang dibeanrkan dalam sesebuah lagu.
( c ) Permainan - Merujuk kepada bagaiman cara atau peraturan
yang dilaksanakandan peraturan ini khusus berfungsi untuk magis.
Muzik
selalu didendangkan untuk mengiringi sesebuah tarian tradisional mahupun moden.
Murid akan mengenali budaya dan adat resam kebudayaan bangsa Malaysia mereka
sendiri. Pengaruh muzik menyebabkan
murid akan sentiasa keseronokkan menghadirkan diri ke sekolah. Bertepatan
dengan program baru yang dilancarkan oleh Kementerian Pelajaran iaitu Program ’Sekolah
Penyayang’.Di harapkan program yang mengambil hati murid-murid dan pelajar ini
dapat menangani disiplin sekolah. Di harapkan ia benar-benar berkesan apabila
golongan dewasa perlu mengikut rentak murid. Bukan sebaliknya.
Apa
yang jelas, muzik digunakan dalam kepelbagaian kegiatan manusia mengikut peringkat
dan umur seperi zaman kanak-kanak, remaja, dewasa dan orang tua. Ia adalah
sebahagian hiburan yang dapat menenangkan fikiran seseorang individu itu.
6 - Peralatan Muzik Tradisional Dan Moden,Dayang
Suhaina Megat Ali,2012,Pustaka Titipan Seni,Shah Alam
10.0 - INFORMASI SENI MUZIK
- Buluh,
kayu, daun, daun hutan, perak, kulit binatang, rotan, tembaga dan besi
menjadi bahasa asas bagi membentuk alat muzik. Ini semua lahir atas daya
kreativiti tukang kraf. Adanya daya kreativiti yang tinggi pada seorang
tukang kraf, lahirlah pelbagai jenis alat muzik.
- Dari
sudut estetika dan bahasa, muzik digunakan dalam pelbagai bentuk upacara
dan persembahan seperti tarian, teater dan sebagainya. Dalam tarian asli
Melayu misalnya, muzik berperanan melahirkan estetika dari segi gerak tari
dan kemerduan suara penyanyi.
- Dalam
menghasilkan alat muzik yang berkualiti, penggunaan bahan asas yang
terpilih amatlahh penting. Jesteru, digunkan bahan asas seperti pelbagai
jenis kayu, daun rempelas dan daun pisang kering sebagai pengilap atau
pengilat sebagai pengakhir pembuatan peralatan.
- Zaman
yang semakin maju telah melahirkan pelbagai macam teknologi. Zaman
komputer telah mengubah persepsi dan pendekatan pendidikan muzik. Komputer
merupakan alat yang amat berkuasa serta fleksibel menyalurkan muzik.
- Penggunaan
teknologi audio digital memudahkan kerja jurutera audio yang dapat
menyunting muzik yang dirakamkan dengan terperinci. Gelombang bunyi yang
dirakam secara digital dapat diproses dengan pelbagai cara untuk
menghasilkan rakaman muzik.
- Akustik
merupakan canag fizik yang mengkaji bunyi, iaitu gelombang mekanik dalam
gas, cecair dan pepejal. Akustik melibatkan penghasilan, kawalan,
penghantaran, penerimaan seta kesan-kesan bunyi.
Maklumat di atas adalah
pengaruh pelbagai perkara dalam penghasilan muzik. Maka sejak itu, seni muzik
menjadikan hidupan begitu menarik sehinggalah dimasukkan dalam kurikulum
pendidikan di Malaysia.
11.0 PENUTUP
Sebagai kesimpulannya, bidang seni kreatif muzik, sememangnya memberikan impak yang besar
terhadap kanak – kanak. Tanpa kita sedari kanak – kanak akan memberikan tindak
balas apabila mereka mendengar satu – satu alunan lagu terutama lagu yang berentak
laju dan rancak. Kita sebagai guru dan ibu
bapa seharusnya memberikan perhatian terhadap perkara ini. Selain itu kita juga
hendaklah sentiasa memberi rangsangan dan galakan kepada kanak – kanak ini agar
ia dapat menguatkan lagi serta meningkatkan kesedaran terhadap seni kreatif
muzik pelbagai budaya di Malaysia. Melalui Penilaian Bersepadu yang dibuat pada
sistem Kurikulum yang baru iaitu Kurikulum Standard Sekolah Rendah
(KSSR),dengan penilaian yang berterusan. Kepentingan seni muzik dalam proses pembelajaran
ada nilainya dan bukan semata-mata sebagai mata pelajaran minor atau mata
pelajaran yang tidak penting. Murid bukan sahaja di nilai dari segi pencapaian
akademik semata-mata malahan dari sudut seni menjadikan murid-murid lebih
berkualiti.
12.0 RUJUKAN
1- Abdul Rahim Ismail (Ed.)
(1994). Information Malaysia 1994
Yearbook. Kuala Lumpur: Berita Publishing Sdn. Bhd.
2-
Arkib Negara. (1986). Pameran di Pustaka
Peringatan P.Ramlee. Setapak, Kuala Lumpur.
3-
Peralatan Muzik Tradisional
Dan Moden,Dayang Suhaina Megat Ali,2012,Pustaka Titipan Seni,Shah Alam
4-
Grout, D.J. & Palisca, C.V. (1988). A History of Western Music. London: J.M. Dent &Sons Scott-Kassner,
C. (1992).
5-
“Research on Music in Early Childhood”. Handbook ofResearch on Music Teaching and Learning. New York:
Schirmer Books. pp. 651-668
6-
Rujukan
definisi dari Kamus Dewan Edisi 3, Dewan Bahasa Pustaka,Kuala Lumpur
7-
Seni
Muzik Moden, Ahmad Zailani B Dahlan,2010,Penerbitan Titipan Suria Publishing,
Shah Alam
8-
Kanak-kanak Dalam Dunia Seni; Maria
Sahabbuddin, 2008, Penerbitan Cahaya Gemilang, Petaling Jaya
9-
Seni
Muzik Tradisional Kaum di Malaysia, Ahmad Zailani B Dahlan,2010,Penerbitan
Titipan Suria Publishing, Shah Alam
LAMAN WEB
No comments:
Post a Comment