|
RIS
SEMESTER 2 SESI 2011/2012
KOD & NAMA KURSUS
KAE3013
EKSPRESI KREATIVITI KANAK-KANAK
TUGASAN
2:
DUA
( 2 ) AKTIVITI KREATIF : DRAMA DAN
TARIAN DALAM SAMBUTAN HARI GURU.
|
KUMPULAN
GROUP
UPSI B03 (A112 PJJ )
DISEDIAKAN
OLEH :
NAMA
|
NO.
ID
|
NO.
TELEFON
|
ROHAIZA
BT RAZALI
|
D201040759
|
012-6524908
|
NAMA
TUTOR E-LEARNING : LOY CHEE LUEN
TARIKH
SERAH : 4 MEI 2012
ISI KANDUNGAN
PERKARA HALAMAN
Halaman
|
|||
1-
Tarikh dan tempat
2-
Jawatankuasa Induk
3-
Tujuan
4-
Tajuk
5-
Fokus
6-
Objektif
7-
Kumpulan sasaran
8-
Jawatankuasa Kerja
9-
Guru yang mengawal kelas
10- Tentatif program
11- Tema Hari Guru 2012
12- Aktiviti Kreatif 1 : Teater Boneka
13- Bilangan Murid
14- Peralatan
15- Skrip
16- Langkah-langkah pelaksanaan
17- Unsur kreativiti
18- Aktiviti Kreatif 2 : Tarian dan Gerakan
19- Tema
20- Tajuk
21- Rasional
22- Bilangan Murid
23- Kosteum
24- Lirik Lagu
25- Props
26- Muzik
27- Langkah-langkah pelaksanaan
28- Unsur Kreativiti
29- Anggaran Perbelanjaan
30- Penutup
|
4
5
5-8
8-9
10
11
12-13
13-14
14-15
15-16
16-17
18-19
20
|
||
USJ
23 36500
SUBANG
JAYA
SELANGOR
DARUL EHSAN
16 MEI 2012 ( RABU )
9 . 00 PAGI – 1 .00 TENGAH HARI
ASTAKA WAWASAN
KERTAS KERJA
PROGRAM SAMBUTAN HARI GURU
PERINGKAT SEKOLAH 2012
1.
TARIKH DAN TEMPAT
16 Mei 2012
Astaka Wawasan
SK Seri Subang , USJ 23
35600 Subang Jaya
Selangor Darul Ehsan
2. JAWATANKUASA INDUK
PENGERUSI : En
Zulkifli B Moha Tahir (Guru Besar)
TIMBALAN
PENGERUSI : Pn Hjh
NorAini Bt Abd Ghani (PK
Kurikulum)
NAIB
PENGERUSI : Pn Hjh
Norizan Bt Mohd Noor (PK Hem)
: En Rosli B Julis (PK Kokurikulum)
: En Mohd Rosly B Johare (PK Petang)
: En Abd Rahim B Sani (PK Pend.Khas)
SETIAUSAHA : Pn
Rohaiza Bt Razali
BENDAHARI : Pn
Normala Bt Shamsuddin
3. TUJUAN
i-
Menghargai jasa dan pengorbanan guru
ii-
Melihat kreativiti persembahan murid kepada guru-guru sekolah.
iii-
Menzahirkan kreativiti guru dalam membentuk persembahan murid-murid
4. TAJUK
Sambutan
Hari Guru Peringkat Sekolah
5. FOKUS
Murid-murid yang terlibat dengan
persembahan eksperesi kreativiti dalam
persembahan drama serta boneka.
6. OBJEKTIF
Pada akhir program
ini,murid dapat
i-
Memperlihatkan
persembahan murid-murid dalam lakonan
dan tarian.
ii-
Murid-murid boleh
mendapat idea untuk sesi pengajaran dan pembelajaran iaitu menulis esei.
7. KUMPULAN SASARAN
Semua warga SK Seri Subang, Subang Jaya.
8. JAWATANKUASA KERJA
SENARAI NAMA GURU DAN TUGASAN UTAMA
BAHAGIAN TUGASAN
/ NAMA
|
SENARAI TUGASAN
|
PA SISTEM
EN MOHD YUSRI B MOHAMMAD
|
|
PENGURUSAN MURID
PN JAMALIAH BT ISMAIL(KETUA)
|
|
PERSIAPAN PENTAS
PN NORMAZIZAH
|
|
PERSIAPAN TEMPAT
EN AZMAN
|
|
JURU ACARA
|
|
JAMUAN
EN JEFFRI B JUSOH
|
|
PENGURUS HADIAH
PN NORSHIDAH BT ALI HASSAN
|
|
BUKU PROGRAM
PN NOR AZREEN BT ZAINUDDIN
|
|
DOKUMENTASI
PN ZARIRAH BT ZAINUDDIN
|
|
BACAAN DOA
EN MOHD YAZID B SULAIMAN
|
|
PERSEMBAHAN
PN ROHAIZA BT RAZALI
|
|
9. GURU YANG MENJAGA ATAU
MENGAWAL KELAS
WAKTU
|
KELAS
|
GURU
|
7.30-7.45 pg
|
Pendidikan
khas
Pra
Pendidiakan Khas
Pra sekolah
|
|
7.30-7.45 pg
|
3 BERLIAN
3 DELIMA
( berada di
3B)
|
|
7.45-8.00 pg
|
3 ZAMRUD
3 NILAM
(berada di
3Z)
|
|
8.00-8.15 pg
|
3 INTAN
3 MUTIARA
(berada di
3M)
|
|
8.15-8.30 pg
|
4 BERLIAN
4 DELIMA
4 ZAMRUD
(berada di
4B)
|
|
8.30-8.45pg
|
4 NILAM
4 INTAN
(berada di
4N)
|
|
8.45-9.00 pg
|
4 TOPAZ
4 MUTIARA
(berada di
4T)
|
|
9.00-9.15 pg
|
5 BERLIAN
5 DELIMA
5 ZAMRUD
(berada di
5B)
|
|
9.15-9.30 pg
|
5 NILAM
5 INTAN
(berada di
5N)
|
|
9.30-9.45 pg
|
5 TOPAZ
5 MUTIARA
(berada di
5M)
|
|
9.45-10.00 pg
|
6 BERLIAN
6 DELIMA
6 ZAMRUD
(berada di
6B)
|
|
10.00-10.15pg
|
6 NILAM
6 INTAN
(berada di
6N)
|
|
10.15-10.30
pg
|
6 TOPAZ
6 MUTIARA
(berada di
6T)
|
|
10. TENTATIF PROGRAM
MASA
|
AKTIVITI
|
7.30- 8.30
PAGI
|
|
8.30 – 10.00
PAGI
|
(nyanian 3
lagu tersebut dinyanyikan bersama-sama guru dan murid. Manakala lagu ’Kami
Guru Malaysia’ hanya dinyanyikan oleh guru-guru sahaja.
·
Persembahan Teater
Boneka oleh murid-murid Tahun 3
|
10.10 -10.30
PAGI
|
REHAT TAHUN 3
& 4
|
10.40-11.00
PAGI
|
REHAT TAHUN 5
& 6
|
11.00-1.00
TENGAH HARI
|
|
1.00 PETANG
|
Jamuan VIP
|
11. TEMA
HARI GURU 2012
"GURU INOVATIF MELONJAKKAN TRANSFORMASI
PENDIDIKAN NEGARA"
12. AKTIVITI
KREATIF : teater
TEMA :
“ PUPPET SHOW “
TAJUK : “
MENGAPA GAGAK HITAM “
RASIONAL : Dalam
aktiviti ini, pelbagai faedah dapat kita perolehi iaitu:
ü Mendedahkan
kepada kanak-kanak bagaimana cara untuk berfungsi dalam satu kumpulan yang
besar.
ü Memperkembangkan
daya imaginasi dan kreativiti kanak-kanak dalam pembawakan watak masing-masing.
ü Memupuk
semangat kerjasama dan berpasukan dalam menjayakan sesuatu persembahan “puppet
show‟.
ü Melalui
aktiviti ini juga, para guru secara tidak langsung dapat menerangkan secara
terperinci akan nilai-nilai yang terkandung dalam cerita yang dipersembahkan
tersebut.
13. BILANGAN MURID : 12 ORANG
14. PERALATAN : - Boneka gagak
-
Boneka merak
- Pita rakaman
- Warna
- Prop bingkai (gambar disertakan)
-Tumbuh-tumbuhan sebagai hiasan pentas
boneka
15. SKRIP : “ TEKS GAGAK DAN MERAK “
BABAK I
Merak : Mari kita warnakan badan
kita supaya lebih cantik.
Gagak : Macam mana caranya?
Merak : aku ada kawan. Seorang
pemuda yang menjadi pelukis.
Gagak : Oh begitu, cepatlah. Aku
sudah tidak sabar lagi.
Merak : Sabarlah, aku akan pergi
berjumpa dengan pemuda itu esok.
Gagak : elok benar cadangan awak.
Nanti kita jumpa esok di tebing sungai ini
ya!
BABAK 2
Merak membawa berus dan warna.
Merak : Inilah warna-warna yang aku
dapat.
Gagak : Cantik. Tentu
berseri-seri.Merak : Sudah tentu, tapi siapa yang hendak
diwarnakan dahulu.
Gagak : Baiklah aku warnakan badan
kau.
Merak : Hmmm! Cantiknya. Pandai kau
pilih warna ya?
Gagak : Tentulah, sekarang giliran
kau pula.
Merak : Baiklah, aku akan warnakan
lebih cantik lagi.
Gagak : Nanti dulu, aku laparlah.
Merak : Sabar la. Bukan lama,
sekejap sahaja.
BABAK 3
Seekor bangkai ayam terapung di permukaan
air yang dibawa arus.Gagak yang lapar
itu tidak sabar lagi apabila
melihat bangkai di sungai.
Gagak : Cepatlah, aku tak sabar
lagi.
Merak : Baiklah, warna apa yang
awak mahu?
Gagak : Warnakanlah apa sahaja.
Cepatlah.
Merak : Baiklah ( lalu mencurah
warna hitam ke seluruh badan gagak)Gagak terus
terbang dan menyambar bangkai ayam itu. Apabila mereka
bertemu semula, Gagak terkejut melihat
rupanya yang hitam,sedangkan merak sangat cantik. Gagak terbang menjauhkan diri.
16. LANGKAH-LANGKAH PERLAKSANAAN :
Teater
“ Mengapa Gagak Hitam “:
1)
Melalui aktiviti teater ini, skrip yang
sesuai dengan cerita perlu disediakan dan mempunyai dialog yang bersesuaian..
Terdapat dua cara untuk menjalankan aktiviti ini agar ianya menjadi satu jalan
cerita yang menarik :
a)
penceritan berada dalam kelompok cerita
di mana pembaca membaca skrip sambil
berjalan-jalan ke arah tempat pelakon apabila wataknya dibaca. Pelakon akan
berdiri apabila wataknya dibacakan oleh pembaca membaca skrip.
b)
pencerita diluar kelompok cerita iaitu
pembaca skrip membacakan cerita di suatu
tempat lain yang telah disediakan dan pelakon-pelakon akan bertindak balas
terhadap cerita itu dengan berdiri dan berlakon apabila skrip mengenai wataknya
dibaca oleh pembaca skrip tersebut.
2)
Penataan bunyi
ü Hasil
daripada pembelajaran dengan alat genderang dan gerakan, bunyi-bunyi yang
dipelajari terdahulu boleh diadaptasi ke dalam teater.
ü Muzik
yang gtelah dirakam oleh guru juga boleh digunakan sevagai unsur bunyi dalam
teater yang dipersembahkan.
ü Bunyi-bunyi
yang dirakam dari alam seperti bunyi burung turut boleh digunakan bagi
merangsang deria murid semasa melakonkan aktiviti teater.
3)
Hiasan Latar dan Props
ü Hiasan
latar dan props perlu untuk meningkatkan kualiti persembahan
17. UNSUR-UNSUR KREATIVITI DAN NILAI-NILAI MURNI YAND DAPAT DIKEMBANGKAN
DALAM AKTIVITI TEATER.
Alatan mainan
seperti boneka sangat selamat untuk kanak-kanak. Penghasilan boneka begitu
serasi dan sesuai terhadap diri kanak-kanak . Ini kerana mereka masih lagi
berfikiran animisme dan sangat suka dan gemar terhadap boneka. Teater ini juga
disesuaikan dengan aspek kemahiran bahasa terhadap kanak-kanak. Melalui teater
boneka, pelbagai bentuk dan gaya bahasa dapat diperkenalkan kepada kanak-kanak.
Perlaksanaan teater boneka sememangnya dapat memberi kan pengalaman belajar
yang sangat seronok dan menarik terhadap
diri kanak-kanak.
Penghasilan
sebuah teater kanak-kanak atau remaja, merupakan satu usaha yang amat bermakna
kepada para pelajar. Peranan teater dalam pendidikan bukan sekadar melatih
kefasihan bertutur, kecekapan berkomunikasi, berfikir dan berketrampilan,
malahan melalui aktiviti berteater, murid boleh mempertingkatkan potensi diri
dalam banyak aspek. Ini termasuklah aspek perkembangan diri dan sosialnya.
Teater
merupakan seni persembahan yang menggabungkan seni lakon dengan plbagai seni
lain seperti seni muzik, seni tari, seni pertukangan, seni bina, seni berbahasa
dan seni yang lain.Oleh itu amat bertepatanlah, teater menjadi medium unggul
untuk menyampaikan pembelajaran secara bersepadu sebagaimana yang diharapkan
dalam pendidikan masa kini.
Melalui
penglibatan dalam aktiviti drama atau teater, para pelajar digalakkan
memaksimumkan semua aspek kecerdasan dalam diri mereka. Ini bertepatan pula
dengan kepelbagaian kecerdasan yang telah dimasukkan sebagai kemahiran nilai
tambah dalam pendidikanAktiviti teater juga merupakan aktiviti yang berpusatkan
murid, kerana proses penghasilan teater itu sendiri pasti melibatkan penyertaan
mereka secara aktif.
Kreativiti
seseorang murid itu boleh diukur melalui empat komponen utama iaitu
kelancaran,( secara spontan serta pantas ) fleksibel, (mampu menyesuaikan diri
dengan pelbagai keadaan dan situasi), keaslian (mencari idea baru dan asli
kepekaan) dan kepekaan (Penggunaan deria pancaindera seperti melihat, merasa,
mendengar, menghidu dan sentuhan digunakan secara sepenuhnya sebagai proses
pengamatan dan merekod.) Aktiviti-aktiviti nyang berikut adalah antara yang
boleh digunakan sebagai aktiviti susulan untuk kanak-kanak.. Antaranya ialah:
a)
Menggerak lakonkan semula cerita
b)
Membina boneka
c)
Menyanyi menggunakan boneka
d)
Mempelbagaikan suara menggunakan boneka
Boneka adalah objek
atau bahan yang digerakkan serentak dengan skrip yang dibaca atau skrip bebas yang disesuaikan dengan bahan yang melambangkan
watak-watak tertentu. Boneka boleh menarik minat murid terhadap pembelajaran.
Tujuan penggunaan
boneka ialah :
ü Murid
dapat mempelajari bahasa dalam suasana yang menarik dan berkesan
ü Memupuk
daya kreativiti untuk menghasilkan ciptaan karya seni
ü Memupuk
semangat kerjasama dan berkongsi pengalaman seni
ü Menggunakan
dan memperkukuhkan pemahaman pelajar terhadap sesuatu cerita, peristiwa atau
isi pelajaran yang disampaikan.
ü Nilai
murni dari kisah ini ialah gelojoh membawa padah.
18. AKTIVITI KREATIF KE 2 : tarian dan
gerakan
19 TEMA :
TARIAN DAN GERAKAN - BINATANG
20. TAJUK :
“ LAGU BUNYI BINATANG “
21. RASIONAL :
1)
dapat membantu pembinaan dan pertumbuhan
fizikal kanak-kanak
2) kanak-kanak
dapat mengenal bunyi-bunyi haiwan
3) kanak-kanak dapat
menggunakan keseluruhan anggota badan mereka
semasa
tarian
dan gerakan dijalankan.
22. BILANGAN MURID : 10 ORANG
23. KOSTUM :
AYAM , ITIK , BURUNG
24. LIRIK LAGU : LIRIK LAGU
" BUNYI BINATANG"
Saya ayam kok, kok, kok, kok, kok
Saya itik quek, quek, quek,
quek,quek
Saya burung cip, cip, cip, cip,
cip,
Kami bunyi kok, kok, kok, kok,kok,
quek, quek, quek,quek,quek,cip, cip, cip, cip, cip.
25. PROPS :
SUASANA DALAM HUTAN
26. MUZIK :
CD LAGU BUNYI BINATANG
27. LANGKAH-LANGKAH PERLAKSANAAN :
1)
6 orang murid memakai kostum binatang
seperti ayam,itik dan burung
2)
Props adalah bertemakan suasana hijau di
dalam hutan. 4 orang murid yang lain memakai set props rama-rama, pokok-pokok
hijau, bunga-bunga dan matahari.
3)
Apabila muzik iringan daripada CD
dipasang, 6 murid tadi naik ke pentas untuk menyanyikan lagu bunyi binatang bersama dengan muzik yang
dipasang oleh guru.
4)
4 orang murid yang memakai set props
akan menggerakkan props masing-masing bersama dengan 6 murid yang lain.
5)
Murid akan menari dan membuat gerakan
mengikut lirik lagu “ bunyi binatang “
6)
Kesemua murid akan mengulangi pergerakan
sebanyak 3 kali.
28. UNSUR-UNSUR KREATIVITI DAN NILAI-NILAI
MURNI.
1) Tarian kanak-kanak
Kanak-kanak mempunyai
naluri terhadap rentak dan irama, penghargaan nilai terhadap pergerakan
berirama dan mempunyai kemampuan kreativiti yang semulajadi. Potensi pergerakan
kanak-kanak boleh dirangsang melalui ritma dan pelbagai bentuk tari.
Kanak-kanak mempunyai keinginan untuk bergerak dan sentiasa aktif. Salah satu
cara untuk memuaskan keinginan untuk bergerak ialah menerusi tarian.
Kanak-kanak dapat menikmati kepuasan melalui gerak-geri yang berentak dan
berirama dalam tarian. Aktiviti tarian sesuai untuk pertumbuhan fizikal dan
kreativiti kanak-kanak.
2) Kepentingan tarian
kepada kanak-kanak
i. Aspek kognitif
ii. Aspek fizikal -Membantu mengembangkan
psikomotor kanak-kanak ke tahap yang
maksimun dan baik
iii. Aspek sosial dan emosi
iv. Aspek psikomotor
3)
Melalui gerak tubuh, kanak-kanak mampu
untuk mengungkapkan idea-idea, perasaan dan pengalaman penari kepada orang
lain. Tarian mengandungi segala gerakan tubuh badan yang mempunyai unsur-unsur
keindahan. Seni tari ini dapat di lihat pada pergerakan tangan, kaki, badan,
mata dan anggota tubuh badan yang lain.
4)
Aktiviti muzik dan pergerakan bukan
sahaja membantu pertumbuhan kecerdasan kinestetik malahan berperanan membantu
mereka memahami konsep muzik yang abstrak.
5)
Melalui lagu bunyi binatang murid dapat
membuat pelbagai pergerakan kreatif. Contohnya murid boleh meniru gaya binatang
berjalan seperti ayam dan itik.
6)
Murid juga boleh mengajuk bunyi binatang
yang mereka nyanyikan bersama-sama rakan mereka yang lain.
7)
Melalui tarian dan gerakan ini murid
dapat memupuk semangat kerjasama, dapat menghilangkan rasa takut., lebih berasa
yakin apabila berada di khalayak ramai dan dapat mengetahui rupa dan bunyi
binatang.
29. ANGGARAN PERBELANJAAN
PERKARA
|
ANGGARAN
PERBELANJAAN
|
BACKDROP ‘BANNER’ – SAMBUTAN HARI GURU PERINGKAT SEKOLAH
2012 SAIZ 10’ X 6’
|
RM
200
|
JAMUAN MAKAN VIP
|
RM
200
|
TEATER BONEKA
i-
Gabus
putih (4keping)
ii-
Gabus
warna merah (3keping)
iii-
Gabus
warna hijau (3keping)
iv-
Gabus
warna kuning (3keping)
v-
Kosteum
Gagak
vi-
Kosteum
Merak
|
RM
6.00
RM
6.00
RM
6.00
RM
6.00
RM
20.00
RM
20.00
|
AKSESORI TARIAN DAN GERAKAN
i-
Selendang (10helai)
ii-
Bunga
(20kuntum)
iii-
Tali
pinggang ( 10utas)
iv-
Sepit
( 3 papan)
|
RM
50.00
RM
20.00
RM
25.00
RM
5.00
|
HIASAN PENTAS
i-
Cat
mural tin kecil ( 1 tin)
ii-
Pelekat
dinding bunga ( 20 keping)
|
RM
10.00
RM
60.00
|
HADIAH
Setiap guru (98 orang x RM5.00)
|
RM490.00
|
JUMLAH
|
RM
1124.00
|
30. PENUTUP
Majlis Sambutan Hari Guru peringkat
sekolah sememangnya saban tahun di lakukan bagi menghargai jasa dan pengorbanan
guru dalam mendidik anak-anak murid di Sekolah Kebangsaan Seri Subang ini.
Pendedahn persembahan oleh murid-murid dan sebahagian guru-guru di harapkan
dapat memeriahkan lagi sambutan hari guru bagi tahun 2012 ini. Aktiviti seperti
ini bukan sahaja bertujuan merai kan guru sebagai pendidik, malahan sebagai
teman anak-anak di sekolah. Ia juga salah satau cara penerapan nilai- nilai
murni melalui persembahan oleh murid iaitu persembahan teater boneka dan tarian
gerakkan. Melalui penceritaan dan kreativiti murid ini di interpertasikan
kepada para penonton. Bakat dan kesungguhan murid ini menjadi teladan dan
panduan kepada murid-murid lain. Program seperti ini secara tidak langsung
dapat memberi idea kepada murid-murid
membuat karangan atau esei bagi mata pelajaran Bahasa Malaysia atau Bahasa Inggeris. Malahan bagi
subjek yang menimbulkan nilai-nilai murni secara tidak langsung iaitu
Pendidikan Sivik Dan kewargenegaraan serta Kajian Tempatan memberi panduan
kepada murid untuk dijadikan sebahagaian panduan dan gambaran oleh murid-murid.
Di harapkan majlis ini dapat berlangsung dengan ceria dan bermesej.
Di
sediakan oleh ;
………………………………………………..
(
ROHAIZA BT RAZALI )
SETIAUSAHA
MAJLIS SAMBUTAN HARI GURU 2012
PERINGKAT
SEKOLAH SK SERI SUBANG
Disahkan
oleh ;
……………………………………………………
ZULKUIFLI
B MOHD TAHIR
GURU
BESAR
SK
SERI SUBANG
No comments:
Post a Comment